Kvinnor mer oroliga över högt kolesterol och blodtryck

Män lider oftare av högt kolesterol än kvinnor och lika ofta av högt blodtryck. Men det är kvinnorna som är mest oroliga att drabbas. Kvinnor har också väsentligt högre kunskap än män om sitt eget blodtryck. Det framgår i två undersökningar som presenteras idag. Undersökningarna visar att majoriteten svenskar inte har någon kunskap om sitt blodtryck (58 procent av de svarande) eller sitt blodfett (86 procent). - Eftersom hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i västvärlden är det uppseendeväckande att kunskapen om riksfaktorer och behandling av dessa är så låg bland allmänheten, framförallt bland männen, säger Karl-Gunnar Persson, Seniorkonsult på Sifo/Navigare. Undersökningarna är gjorda av Sifo, på uppdrag av AstraZeneca och mäter allmänhetens kunskap och inställning till högt blodtryck och högt kolesterol. I studien om högt kolesterol framgår att andelen kvinnor som är oroliga är 35 procent högre än andelen män. I studien om högt blodtryck framgår att kvinnors kunskap är högre. Andelen kvinnor som känner till sitt eget blodtryck är närmare 40 procent högre än andelen män. Fler kvinnor känner också till vilken nivå blodtrycket inte bör överstiga. - Det mest oroande i studien är att många som har problem inte har kunskap om hur de bör åtgärdas. Av de som har fått bekräftat av läkare att de har högt blodtryck så är det hela 4 av 10 som idag inte står på någon behandling, och flertalet av dessa går inte heller på regelbundna kontroller för sitt blodtryck, säger Annica Siewert-Delle, medicine doktor och medicinskt ansvarig för terapiområdet hjärta-kärl AstraZeneca Sverige AB. Förutom högt blodtryck och kolesterol påverkas risken att drabbas av en hjärt infarkt eller en stroke av bland annat rökning och diabetes. Läkemedel är ett sätt att sänka blodtryck och blodfett till rekommenderade målvärden, men de måste kombineras med en hälsosam livsstil. För de flesta innebär det att sluta röka, äta mindre fet mat, och motionera mera, säger Annica Siewert-Delle. Undersökningarna bygger på intervjuer med 1000 respektive 1500 personer ur allmänheten och gjordes under januari månad. För mer information, kontakta Gunilla Larsson, AstraZeneca Sverige, 073 335 14 26, 08 553 231 35, gunilla.larsson@astrazeneca.com Karl-Gunnar Persson, Sifo, 0705 72 28 02, kalle@navigare.se