MOVENTIG (naloxegol) GODKÄNT FÖR BEHANDLING AV OPIOIDORSAKAD FÖRSTOPPNING

AstraZeneca meddelar att Moventig (naloxegol) har beviljats marknadsföringstillstånd av Europeiska Kommissionen (EC) för behandling av opiodinducerad förstoppning av vuxna patienter som har haft otillräcklig respons på laxermedel. Läkemedlet är den första orala, perifert verkande mu-opioidreceptorantagonisten med en gång om dagen-dosering (PAMORA) som godkänns inom EU.

Opioider spelar en viktig roll i kronisk smärtlindring och fungerar genom att binda sig till mu-receptorer i det centrala nervsystemet. Men opioiderna binder också till mu-receptorer i mag-tarmkanalen och stör tarmens funktion, vilket kan medföra att patienten drabbas av opioidorsakad förstoppning.

”Opioidorsakad förstoppning är en vanlig biverkan hos många patienter som får smärtstillande läkemedel innehållande opioider, detta kan vara mycket besvärligt för patienten och leda till försämrad livskvalitet. Det är därför värdefullt att få tillgång till nya behandlingsalternativ som lindrar opioidorsakad förstoppning och därmed möjliggöra god smärtlindring,” säger Sylvia Augustini, Överläkare, Smärtmottagningen, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Naloxegol förväntas att bli tillgängligt för patienter i Sverige under 2015.

Godkännandet av naloxegol i EU baseras på data från det kliniska prövningsprogrammet KODIAC, som omfattade fyra studier; KODIAC-4, -5, -7 och -8. KODIAC-4 och -5 var båda placebokontrollerade, dubbelblinda 12-veckors effekt- och säkerhetsstudier medan KODIAC-7 var en 12-veckors säkerhetsuppföljning av KODIAC-4 och KODIAC-8 var en 52-veckors öppen långtidsstudie av säkerheten.

Det beviljade marknadsföringstillståndet gäller för EU:s alla medlemsländer samt Island, Norge och Lichtenstein. Tidigare i år, den 16 september 2014, godkändes MOVANTIKTM (naloxegol) av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för behandling av opioidorsakad förstoppning hos vuxna patienter med kronisk, icke-cancerrelaterad smärta.

Petra Eurenius, Kommunikationschef, AstraZeneca Nordic-Baltic
Mobil: 070 – 918 65 62

Martin Ungerstedt, Nordisk Medicinsk Rådgivare, AstraZeneca Nordic-Baltic
Mobil: 073- 354 20 99

Om AstraZenecaAstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom områdena hjärta/kärl, metabolism, andningsvägar, inflammation, autoimmunitet, cancer, infektion och neurovetenskap. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

För mer information, se www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com

612013.011 20141210 SE