Ny studie av kombinationsbehandling med CRESTOR: STÖRSTA KOLESTEROLSÄNKNINGEN NÅGONSIN

En ny studie visar att en kombination av CRESTOR och Ezetrol sänker LDL-kolesterolet med 70 procent. Det är den största sänkning som någonsin uppnåtts i en klinisk studie och behandlingen är ett nytt alternativ för svårbehandlade patienter. I studien behandlades patienter som hade höga kolesterolvärden med 40 mg CRESTOR (rosuvastatin) och 10 mg Ezetrol (ezetimib). Redan efter sex veckor hade 94 procent av högriskpatienterna nått sina målvärden. Resultaten av studien EXPLORER presenteras för första gången vid International Symposium on Atherosclerosis, (ISA) denna vecka. Syftet med studien var att undersöka om Ezetrol som tillägg till CRESTOR skulle innebära att fler patienter med höga kolesterolvärden kan nå målvärden för kolesterol än behandling enbart med CRESTOR. ”Kardiologer har länge kämpat med uppgiften att hjälpa patienter med farligt höga kolesterolvärden att nå hälsosamma värden. Nu ser vi att även svårbehandlade patienter med mycket höga kolesterolnivåer kan nå sina målvärden genom en kombination av CRESTOR och Ezetrol, säger huvudprövare professor Christie Ballantyne vid Baylor College of Medicine, Houston, USA. ”Ett flertal studier(1-2) har redan visat att CRESTOR som enda behandling effektivt sänker förhöjda kolesterolnivåer. EXPLORER visar att med CRESTOR som bas och med Ezetrol som tillägg, kan man hjälpa även de mest svårbehandlade patienterna nå optimala kolesterolnivåer” Nyckelresultat från EXPLORER(3) CRESTOR och Ezetrol sänkte det onda kolesterolet, LDL-C från 4,9 mmol/L till 1,5 mmol/L efter sex veckor, vilket är en minskning med 70 procent. Signifikant fler patienter nådde de europeiska målvärdena för kolesterol med kombinationsbehandlingen än med behandling enbart med CRESTOR (94% vs 74%). Såväl CRESTOR i monoterapi som i kombination med Ezetrol höjde nivån av HDL-C, det ”goda” kolesterolet (8,5 % vs 10,8%). Både CRESTOR och Ezetrol tolererades väl. På ISA presenteras även resultat från ytterligare en studie, ECLIPSE, som fastställer att CRESTOR i alla rekommenderade dosalternativ är mer effektivt än Lipitor på att sänka det onda kolesterolet, (LDL-C). ECLIPSE-studien visar att CRESTOR leder till att fler patienter når sina målvärden samt att apolipoproteinerna påverkades signifikant mer med CRESTOR än atorvastatin.(4) Fakta om EXPLORER Explorer (Examination of Potential Lipid modifying effects Of Rosuvastatin in combination with Ezetimibe compared to Rosuvastatin alone) är en randomiserad 12-veckors studie av 469 patienter med LDL-C på 4,1-