NY STYRELSELEDAMOT I ASTRAZENECA PLC

AstraZeneca meddelar idag att John Varley kommer att ingå i bolagets styrelse som Non-Executive Director med omedelbar verkan. John Varley är Group Chief Executive vid Barclays Bank PLC. Louis Schweitzer, AstraZenecas styrelseordförande, kommenterar: “Jag är glad att John Varley går in i vår styrelse. Hans stora erfarenhet inom affärs- och finansverksamhet kommer att vara värdefull för styrelsens arbete”. John Varley kommer att ingå i ersättningskommittéen och förväntas bli kommittéens ordförande när Sir Peter Bonfield avgår som styrelseledamot vid årsstämman i april 2007. Avsikten är också att Michele Hooper, Non-Executive Director i AstraZenecas styrelse sedan 2003, ska överta rollen som Senior Independent Director, efter Sir Peter, vid den tidpunkten. John Varley – biografi John Varley, 50, har varit Group Chief Executive vid Barclays Bank PLC sedan 2004, efter att ha börjat vid Corporate Finance Department, Barclays Merchant Bank 1982. Han har innehaft ett antal ledande befattningar i banken under sin karriär, såsom Chairman of the Asset Management Division 1995-1998; Chief Executive, Barclays Retail Financial Services 1998-2000; och Group Finance Director 2000-2003. Han utnämndes till Executive Director vid Barclays Bank PLC 1998. John Varley är även Chairman of Business Action on Homelessness, President of the Employers’ Forum on Disability samt medlem av the International Advisory Panel of the Monetary Authority of Singapore. Kontaktperson: Staffan Ternby, 08-553 261 07