Ny undersökning: Var fjärde svensk tror att Kina blir framtidens centrum för innovationer​

Svenskarna uppfattar Japan (27 %) och USA (17 %) som de mest innovativa länderna i världen, enligt AstraZenecas stora innovationsstudie. Bara 5 % placerar Sverige i topp, och färre än en på tio (9 %) tycker att Sverige är det land som ger bäst stöd till innovationer. En fjärdedel av svenskarna (24 %) tror att Kina kommer att ha tagit över tronen som världens mest innovativa land till 2020.

När det gäller svenskarnas syn på inom vilka branscher framtidens innovationer ligger, kommer IT/telekommunikation i topp (59 %), följt av läkemedel (39 %) – medan elektriciteten (19 %) och antibiotika (17 %) ses som de största innovationerna under de gångna hundra åren.

USA och Japan flyttar ned
Kina spås år 2020 vara världens mest innovativa land, enligt alla svarande i de sex länderna. Tvåa på listan blir Indien, medan USA och Japan väntas flytta ned från första och andra plats till tredje respektive fjärde plats.

Utvecklingsländerna Kina och Indien uppvisar stark optimism i fråga om sina respektive nationers förmåga att utvecklas genom innovationer – motsats till uppfattningarna hos västvärldens befolkningar.

Studien visar också en tydlig skillnad mellan öst och väst när det gäller synen på de viktigaste vetenskapliga framstegen och innovationerna under de senaste hundra åren. Invånarna i Indien, Kina och Japan anser att det största framsteget under 1900-talet har varit den snabba globala kommunikationen. Britter och svenskar ser istället segrarna i kampen mot allvarliga sjukdomar som det viktigaste framsteget. Första månlandningen, kortare globala restider och ökad genomsnittlig livslängd anses som betydligt mindre viktiga bedrifter än dessa två.

Totalt 30 % av de tillfrågade anser att USA idag är världens mest innovativa land. Efter USA följer Japan med 25 % och Kina med 14 %. Bara 3 % anser att Sverige är det mest innovativa landet. USA uppfattas också som det land där störst stöd ges till innovativa personer och företag. Denna bedömning görs av undersökningsdeltagarna i alla de sex länderna.

När frågan istället gäller vilket land som kommer att vara det mest innovativa om tio år blir det Kina, som till 2020 förväntas ha passerat USA som världens största ekonomi, och som hamnar högst upp med 27 %, följt av Indien med 17 % och USA med 14 %. Japan ligger på fjärde plats med 12 %, och bara 2 % av deltagarna tror att Storbritannien kommer att vara världens mest innovativa land om tio år.

Undersökningen visar också en stark självtillit hos dem som bor i utvecklingsländerna, i fråga om deras möjlighet att göra uppfinningar och höja sin vetenskapliga och teknologiska nivå. Över hälften av de tillfrågade i Kina och Indien trodde att deras hemland skulle vara det mest innovativa i världen år 2020 (57 % respektive 56 %). Amerikanerna var också optimistiska. Av de tillfrågade i USA trodde 28 % att deras land skulle ligga i topp.

Samma bedömningar avspeglas också i människors syn på förändringarna i fråga om de absoluta innovationsnivåerna. En majoritet av de tillfrågade i USA, Japan och Storbritannien håller med om att deras länder inte är lika innovativa som tidigare. Här är svenskarna något mindre pessimistiska, bara 44 % av har samma uppfattning. Också av de tillfrågade i Kina var det färre än hälften som instämde i detta påstående.

Internet och antibiotika viktigast
När frågorna gällde specifika innovationer som gjorts de senaste 100 åren uppgavs internet, datorer och elektricitet vara de viktigaste. Folk i USA, Storbritannien och Sverige lade dock lika stor vikt vid upptäckten av vacciner och antibiotika. Tillkomsten av internet sågs också som den innovation som haft störst betydelse (29 %). Denna bedömning dominerade dock mer i Kina och Japan (42 % respektive 43 %) än i Storbritannien, USA och Sverige.

Den mest innovativa sektorn ansågs av alla vara IT/telekommunikation, följt av läkemedel och bilindustri.

"Vår undersökning ger en fascinerande bild av hur människor ser på innovationer i olika delar av världen. Jag är också glad över att undersökningen visar att allmänhetens uppfattning om innovationer och kreativitet är starkt förknippad med naturvetenskap och medicin", kommenterar David Brennan, AstraZenecas koncernchef.

Fakta: Resultaten för övriga länder

Storbritannien
Fyra av tio britter betraktar Japan som världens mest innovativa land idag, medan tre av tio förväntar sig att Kina ligger främst år 2020. Däremot är det bara 5 % som tror att Storbritannien kommer att ha tätpositionen då. Två tredjedelar av britterna anser också att landet inte är så innovativt som det en gång varit. De mest innovativa sektorerna anses vara IT/telekommunikation samt läkemedel (68 % respektive 51 %), och forskare anses tillhöra de mest innovativa yrkesgrupperna (72 %). De största innovationerna är internet och antibiotika (16 % vardera) och det största framsteget under de senaste 100 åren är elimineringen av många allvarliga sjukdomar (40 %).

USA
Amerikanerna uppfattar sitt eget land som det mest innovativa i världen (35 %), följt av Japan (29 %). Tre av tio amerikaner tror också att USA kommer att förbli ledande i fråga om innovationer fram till 2020. Även om amerikanerna delar uppfattningen att deras land ger det bästa stödet till innovativa företag (44 %), så anser sex av tio att USA inte är lika innovativt som förr. Amerikanerna ser datorn och elektriciteten som de största innovationerna under de senaste 100 åren (18 %), och tycker att Internet är den innovation som haft störst betydelse för dem (24 %).

Japan
Japanerna ser USA som det mest innovativa landet i världen idag (40 %), men de tror att Kina kommer att ha hunnit förbi till 2020 (21 %). Japanerna har en relativt låg uppfattning om sin egen innovativa förmåga, och bara 12 % anser att deras land är dagens mest innovativa. 60 % är bekymrade över att Japan är mindre innovativt idag än tidigare. Japanerna betraktar forskare som det mest innovativa yrket (55 %), och internet och datorer (27 % vardera) som de största innovationerna.

Indien
Indierna anser att USA är det mest innovativa landet i världen (29 %), medan 16 % anser att deras land redan nått den positionen. 56 % tror att Indien kommer att vara världens mest innovativa land 2020. Tre av tio indier anser att Indien ger det bästa stödet för innovationer, och som de mest innovativa branscherna anges IT/telekommunikation (66 %) och media (45 %). Datorn får flest röster som den största innovationen under de senaste 100 åren, och snabba globala kommunikationer (42 %) betraktas som det största framsteget under samma tid. 16 % håller istället elimineringen av allvarliga sjukdomar som det största framsteget.

Kina
Kineserna anser också att USA är världens mest innovativa land idag (46 %), och det land som ger bäst stöd till innovationer (50 %). Men över hälften av kineserna (57 %) tror att Kina har gått om USA till 2020, och bara en tredjedel (34 %) håller med om att Kina är mindre innovativt idag än tidigare. De två mest innovativa branscherna uppges vara IT/telekommunikation (73 %) och rymdindustrin (58 %), medan 34 % anser att läkemedelsbranschen tillhör de mest innovativa. Internet (33 %) betraktas som den största innovationen under de senaste 100 åren och snabba globala kommunikationer (47 %) som det största framsteget.

Ann-Leena Mikiver, presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se
www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.