Nya data publicerade i American Heart Journal visar: CRESTOR effektivare än andra statiner vid kolesterolbehandling av högriskpatienter

Resultat från Mercury II-studien som publiceras i senaste numret av American Heart Journal, visar att AstraZenecas kolesterolsänkande läkemedel CRESTOR hjälper fler högriskpatienter nå rekommenderade behandlingsmål och förbättrar nivån av LDL-kolesterol mer än andra statiner. MERCURY II-studien (Measuring Effective Reductions in Cholesterol Using Rosuvastatin therapY) är gjord på 1,993 patienter med hög eller mycket hög risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Resultaten visar att om man startar behandling med eller byter till CRESTOR från atorvastatin (Lipitor) eller simvastatin uppnår man en större minskning av LDL-kolesterol, totalkolesterol, icke-HDL-kolesterol, apolipoprotein B och lipidkvoter, och fler patienter uppnår rekommenderade behandlingsmål. MERCURY II är en 16-veckors, randomiserad, öppen studie som jämför effekten av statinbehandling med ett byte till antingen 10 eller 20 mg CRESTOR efter åtta veckors behandling med atorvastatin 10 eller 20 mg och simvastatin 20 och 40 mg bland patienter med primär hyperkolesterolemi som löper hög eller mycket hög risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Studien visar att 43 procent (p