Nya överlevnadsdata presenterade på COPD 5 kongressen i Birmingham: Symbicort Forte minskar signifikant mortalitet i KOL

Antalet dödsfall i KOL, kroniskt obstruktiv lungsjukdom minskade med 44% då patienterna behandlades med den inflammationshämmande substansen budesonid tillsammans med luftrörsvidgande formoterol (Oxis), som båda finns i Symbicort Forte, och/eller korttidsverkande luftrörsvidgande terbutalin (Bricanyl). Detta visar en ny analys av två tidigare publicerade medicinska 1-årsstudier. Mellan 400 000–700 000 svenskar är drabbade av KOL. KOL är idag Sveriges femte vanligaste dödsorsak och orsakas till över 90 procent av rökning. År 2020 beräknas KOL vara en av de tre vanligaste dödsorsakerna i världen[i] [ii]. Analysen som presenterades igår på den internationella COPD5 (5th International Multidisciplinary Conference on Chronic Obstructive Pulmonary Disease) kongressen i Birmingham bygger på data från två tidigare prospektiva medicinska studier på Symbicort Forte. Studierna inkluderar totalt 1834 patienter. Resultaten visar att budesonid tillsammans med formoterol (Oxis) (som båda tillsammans finns i Symbicort Forte) och/ eller korttidsverkande luftrörsvidgande terbutalin (Bricanyl) signifikant minskade risken för en förtidig död i KOL samt ökade livskvaliteten jämfört med behandling med enbart luftrörsvidgande substansen formoterol (Oxis) och/eller terbutalin (Bricanyl) [iii] [iv]. - Tidigare uppgifter har visat på fördelaktiga effekter av kombinationen budesonid och formoterol som Symbicort innehåller. Behandlingen har lett till en signifikant minskning av antalet försämringsperioder, säger Professor Peter Calverley, Aintree Chest Centre, University of Liverpool. Den nya analysen presentation visar vidare på ett starkt samband mellan KOL-sjukdomens allvarliga försämringsperioder och en ökad risk att dö, vilket understryker vikten av att minska antalet försämringsperioder Informationen stöds av ett flertal andra studier av KOL som visat att försämringsperioder har en negativ inverkan på patienternas prognos. En nyligen genomförd medicinsk studie visar att mortaliteten varierar med hur ofta en person drabbas av försämringsperioder, i synnerhet om personen behöver läggas in på sjukhus. Den högsta mortaliteten fanns bland dem som drabbades av tre eller fler försämringsperioder under ett år.[v] Av dem som läggs in på sjukhus på grund av en försämringsperiod dör mellan 22-43% inom ett år[vi] [vii] [viii] [ix]. För mer information kontakta: Ann-Christine Berg, pressansvarig andningsvägar, AstraZeneca Sverige tel. 08-553 231 29, mob. 0733-35 14 30, ann-christine.berg@astrazeneca.com Sten-Åke Johansson, medicinsk rådgivare terapiområde andningsvägar, AstraZeneca Sverige, tel 08- 553 230 03, mobil 0705 336 042, e-post: sten-ake.johansson@astrazeneca.com -------------------------------------------------------------------------------- [i] http://www.who.int/respiratory/copd/en/ [ii] Primary Care Physicians’ Perception and Practice in Management of COPD Patients (results from the Time to Live report), scheduled for presentation at ATS, May 21, 2006 [iii] Calverley PM, Boonsawat Z, Zhong N, Peterson S and Olsson H. Maintenance therapy with budesonide and formoterol in chronic obstructive pulmonary disease. Eur Resp J 2003; 22; 912-919. [iv] Szafranski W, Cukier A, Ramirez A, Menga G, Sansores R, Nahabedian S, Peterson S, Olsson H. Efficacy and safety of budesonide/formoterol in the management of chronic obstructive pulmonary disease. Eur Resp J 2003; 21: 74-81. [v] JJ Soler-Cataluna, M A Martinez-Garcia, R Ochando et al. Severe acute exacerberations and mortality in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Thorax 2005;60:925-931 [vi] Eriksen N, et al. Ugeskr Laeger 2003;165:3499–3502 [vii] Groenewegen KH, et al. Chest 2003;124:459–467 [viii] Almagro P, et al. Chest 2002;121:1441–1448 [ix] Connors AF, et al. Am J Respir Crit Care Med 1996;154:959–96