Svenska kvinnor ovetande om tecken på bröstcancer

Indragen bröstvårta, läckande bröstvårtor, sår på bröstet som inte läker är vanliga symptom på bröstcancer. Dessa symtom är helt okända för svenska kvinnor som riskerar att drabbas av bröstcancer. De flesta svenska kvinnor känner heller inte till den snällaste behandlingen för en sjukdom som varje dag tar 4 kvinnors liv. Det visar en ny SIFO-undersökning. Det vanligaste symptomet för bröstcancer är en knöl i bröstet vilket 62 procent av kvinnorna känner till. Däremot är en rad andra vanliga bröstcancersymptom nästan helt okända för svenska kvinnor. Bara 1 av 50 kvinnor över 50 år, den åldersgrupp som oftast drabbas, känner till att ett sår på bröstet som inte läker kan vara ett symptom på bröstcancer. - Undersökningen visar att det finns ett oerhört stort informationsbehov bland svenska kvinnor. Framför allt bland de som finns i riskzonen att drabbas är det viktigt med ökad kunskap kring sjukdomen, vikten av att göra mammografi och olika symptom på bröstcancer, säger Ingrid Kössler ordförande i BRO-Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation . Hormonell behandling - snäll behandling Behandling av bröstcancer förknippas med aggressiva behandlingar med cellgifter, strålbehandling och omfattande bröstoperationer. Illamående, kräkningar och håravfall är svåra biverkningar som drabbar patienterna vid cellgiftsbehandling. Vid hormonell behandling får patienterna milda biverkningar utan att drabbas av håravfall och kräkningar. Omkring 70 –80 procent av all bröstcancer betecknas hormonkänslig vilket innebär att cancertumören tillväxt stimuleras av östrogen. Ett sätt att behandla hormonkänslig bröstcancer är att blockera östrogentillförseln till cancertumören. Hormonell behandling har visat sig vara särskilt effektiv mot behandling av tidig bröstcancer. Nolvadex är den vanligaste behandlingen av detta slag och Arimidex den hormonella behandling som effektivast förhindrar återfall. För ytterligare information vänligen kontakta: Professor Roger Henriksson, medicinskt ansvarig, AstraZeneca Sverige Tel: 08-553 219 92, mobil: 070-588 99 33, e-post: roger.henriksson@astrazeneca.com Ann-Christine Berg, PR-ansvarig, AstraZeneca Sverige Tel: 08-553 260 00, mobil: 0733 –35 14 30, ann-christine.berg@astrazeneca.com