Tre yngre forskare får AstraZeneca-stipendier

Päivi Tolstoy, Tobias Ankner och Hans Andersson får årets AstraZeneca-stipendium för sina insatser i syntetisk kemi. Stipendierna täcker två års post-doktorsforskning.

AstraZenecas stora stipendieprogram för unga forskare syftar till att stimulera svensk läkemedelsforskning. Genom att ge nydisputerade doktorander möjlighet att fortsätta sina forskarkarriärer vill AstraZeneca stärka viktiga kompetensområden inom läkemedelsforskningen. Stipendierna täcker två års post-doktorsforskning på heltid, gärna i internationell miljö vid utländskt universitet.

Stipendierna tilldelas i år sökande inom ämnesområdet organisk synteskemi.

"Syntetisk kemi är central för all tillämpad läkemedelsforskning och därmed ett område vi måste prioritera för att hålla en hög nivå på svensk läkemedelsforskning. Post-doktorsstipendierna ska ses som en investering för framtiden”, säger Christer Köhler, global forskningschef på AstraZeneca.

Fakta: AstraZenecas post-doktorsstipendier
AstraZenecas stora stipendieprogram för post-doktorforskning instiftades 2007. Målsättningen är att öka konkurrenskraften hos svensk forskning inom området Life Science och att långsiktigt stimulera och stödja områden som är viktiga för den svenska läkemedelsforskningen. Hittills har tolv stipendier delats ut.

Kontaktpersoner
Sverker Ljunghall, Professor och Vice President, Science Relations, tel: 08-553 28728
Ann-Leena Mikiver, Presschef, tel: 08-553 26020, mob: 070-742 88 36

AstraZeneca är ett globalt, innovativt bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel. AstraZeneca är ledande inom områdena mage/tarm, hjärta/kärl, neurovetenskap, andningsvägar och inflammation, cancer samt infektionssjukdomar. Omsättningen uppgick 2009 till 32,8 miljarder USD.
För mer information, se
www.astrazeneca.se och www.astrazeneca.com.