Hyss är bra! Svenska artister tolkar Georg Riedel och Astrid Lindgren

Hyss är bra! Svenska artister tolkar Georg Riedel och Astrid Lindgren

I år är det 60 år sedan den älskade figuren Emil i Lönneberga såg dagens ljus, först i bokform och sedermera även på film och skiva. I 60-årsjubileet ingår en skiva med många av de mest älskade sångerna om Katthult och Lönneberga, men också några mer okända. Medverkar gör ett antal namn från den svenska artisteliten.

Sarah Riedel har producerat, Carl Bagge är kapellmästare och pianist, Niclas Lindström på Atlantis studios har spelat in, Måns Lundberg har mixat och Christofer ”Hoffe” Stannow på Cosmos Mastring har mastrat. Inspelningarna skedde mestadels live i den anrika Atlantis-studion i Stockholm. Sarah är artist och kompositör och också dotter till Georg Riedel, som har skrivit musiken till alla Emil-låtar, till texter av författarinnan själv, Astrid Lindgren.

”I samband med att Emil som figur fyller 60 år frågade skivbolaget Universal och Astrid Lindgren AB om jag ville producera albumet”, berättar Sarah Riedel. ”Det var inte självklart att tacka ja och på något vis axla det musikaliska arvet, men efter att vi hade diskuterat kring vad vi ville göra, kändes det rätt och bra. Melodierna ligger på många sätt helt självklart nära och naturligt i mig. Målet var att göra en skiva som var fin, varm och värdig”.

I detta ingick beslutet att spela in så mycket som möjligt– både instrument och sång – samtidigt i Atlantis-studion, där många svenska klassiker har spelats in. I en tid då många skivproduktioner utan att alla medverkande ens träffar varandra, blev detta en återanknytning till en tradition där inspelningen fångar ett ”performance”, något som verkligen sker i stunden.

Johan Palmberg representerar Astrid Lindgren Aktiebolag i egenskap av barnbarnsbarn till Astrid Lindgren och Rights Manager och innehållsansvarig för film & musik.

”Johan, Universal Music och jag bollade förslag på artister. Jag kände att jag hade deras förtroende att gå vidare och återkom med förslag på vilka som skulle vara med” berättar Sarah.

”Jag antar att jag har någon sorts veto-rätt, men det blev aldrig aktuellt, för jag tyckte så mycket om både urvalet och upplägget”, konstaterar Palmberg. Jag tror dock att jag det kan vara jag som kan ha föreslagit Jakob Hellman som en av artisterna eftersom han är en gammal favorit. Jakob sjunger ”Du käre lille snickerbo”.

Parallellt skedde förstås arbetet med att fundera kring vilka artisters röster och uttryck som passade vilka sånger. Resultatet var både logiska och mer oväntade matchningar. Några gånger hade sångarna egna önskemål om vad de skulle sjunga. Exempelvis Emil Svanängen, även känd som Loney Dear, som insisterade på att få sjunga ”Fattig bonddräng”:

”Fem dagar innan jag föddes så döptes en nära vän till vår familj till Ida, så jag fick namnet Emil tack vare detta. ”Fattig bonddräng” är en av världens tio bästa låtar tycker jag. Text och musik möts på ett kongenialt sätt. Jag är otroligt stolt över att ha fått spela denna i Riedels regi”, konstaterar Svanängen.

Ana Diaz är en annan av artisterna som är glad att vara tillfrågad: ”Det är inte varje dag man får sjunga en anthem som ”Lille katt” och jobba med någon som Sarah Riedel”, konstaterar hon.

Georg Riedel var inte aktivt inblandad i produktionen, men har gett den sin välsignelse. ”Jag närvarade vid en del inspelningar, mest för att jag var nyfiken, men höll i övrigt låg profil. Det är ju Sarah som har producerat och stått för merparten av artisturvalet och det har hon gjort med stort omdöme”, säger Georg. Han har med åren vant sig vid att det existerar ett stort antal versioner av de här visorna. ”Jag har kommit att inse att de nästan kommit att tillhöra någon sorts viskanon i Sverige. De lever sitt eget liv, som jag inte har någon kontroll över. Ibland är jag nästan förvånad över att jag har gjort dem, fast jag ju rent logiskt vet att det är så. Det känns nästan som om de har något folkloristiskt ursprung”, ler han.

Genre- och arrangemangsmässigt rör sig arrangemangen på ”Hyss är bra” i ett spännande, nyfiket och genommusikaliskt gränsland mellan visa, pop, jazz och folkton. Att mycket av materialet är så välkänt gör att det går att ta sig friheter med arrangemangen. Samtidigt har många lyssnare en stark relation till tidigare versioner, så det krävs ett visst mod att, som exempelvis Emil Svanängen, ta sig an en sång som är så starkt förknippad med både Tommy Körberg och Björn Gustafson, och göra något så eget av den.

”Jag hoppas och tror att det i slutändan kommer att bli en kombination av igenkänning, men också något nytt”, säger Sarah.

Även de medverkande musikerna har bredd. Flera kommer från jazzvärlden, men även folkmusiker och klassisk stråkkvartett gästar skivan. Medverkande musiker är Carl Bagge (klaviatur och kapellmästare), Mats Eriksson (gitarr), Lisa Rydberg (fiol), Lisa Eriksson Långbacka (dragspel), Viktor Skokic (bas), Martin Höper (bas), Lars Skoglund (trummor), Patrik Kolar (Hammondorgel), Mattias Ståhl (munspel, vibrafon, vissling), Per Texas Johansson och Nils Berg (träblås), Emil Strandberg (trumpet). Daniel Migdal leder en stråkkvartett bestående av några av landets främsta stråkmusiker.

Det krävs en speciell sorts lyhördhet och följsamhet för att spela in allt live.

”Vi hade ungefär en och en halv timme per låt i studion och det är viktigt att ha musiker som tar in varandra, situationen, och personen som sjunger. Samtliga var dock musiker som jag jobbat med och som jag vet fungerar i den situationen.”

Sarah konstaterar att det var kul att få göra en produktion i den gamla skolan, där man kurerar, arrangerar, stämmer av tonarter och därefter sitter med i studion under varje inspelning och försöker hjälpa till att få framföranden att blomma i stunden. ”Alla fick förstås några tagningar på sig, så att de fick känna in situationen och vi kunde se om något inte fungerade. Ibland känner man först på plats om det är någon detalj som behöver ändras och det kändes viktigt att inte låsa sig. Det mesta flöt dock som planerat, det förekom en hel del magiska stunder och ingen behövde mer än den avsatta tiden”.

Sarah poängterar att det var viktigt för henne att det som gjordes kändes nytt och representerar respektive artists personligt och artisteri, men också att det fanns ett avstamp och en förankring i originalen.

Trivdes vokalisterna med skarpt läge? ”Ja. Jag upplevde också att många av dem upplevde att det var speciellt att komma till just Atlantis – alla hade inte varit där och jobbat tidigare. Och även om man inte vet att det är klassisk mark, så märker man det när man kommer in. Det finns i lokalen, väggarna och stämningen."

Emil Svanängen är med och spelar piano på låten som Sarah sjunger, ”När mamma var liten”. Den har en särskild plats i mitt hjärta, min mamma sjöng den för mig på BB och jag tycker melodi och text möts på ett alldeles fantastiskt sätt.” Hon har svårt att lyfta fram någon speciell tolkning. ”Alla gjorde sina versioner speciellt, unikt och med stor kärlek”.

Låtlista:

Du käre lille snickerbo’ - Jakob Hellman