Mark Levengood inviger den nya utställningen ”#ingenlitenlort”

Sommarens stora utställning ”#ingenlitenlort” är nu invigd!

Inför en publik av Astrid Lindgrens familj och ett hundratal andra gäster invigde idag författaren och programledaren, Mark Levengood, den nya utställningen ”#ingenlitenlort” på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby.

-Vad är det som hindrar oss från att var modiga? Det är faktiskt inte så lätt som att det enbart skulle vara feghet. Jag tror att var och en av oss har sina egna hinder. Vi har vår uppfostran, vi har vårt sätt att tänka, som gör att vi faktiskt drar oss för att stå för vad vi tycker och känner. Så vad som är mod och vad som inte är mod, tror jag är en utmaning för oss alla. Ju modigare vi är i våra liv ju mer vi vågar stå för vem vi är och vad vi tycker desto bättre blir våra liv, och desto stadigare blir den grund som var och en av oss bygger våra liv på, berättar Mark Levengood.

Övriga talare var bland annat Thomas Hammarberg, fd Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, och som har varit delaktigt i framtagandet av barnkonventionen. I sitt tal pratade han om sitt samarbete med Astrid Lindgren och vikten av barnens rätt.

-Man måste lyssna på barn innan man fattar beslut som berör barn. Och den alldeles vägledande punkten i den här konventionen om barns rättigheter är just att vid varje beslut som fattas också i det politiska sammanhanget som berör barn då skall man faktiskt ta reda på vad som är barnen bästa. Det är själva tyngdpunkten. Vi kommer att få en lag om det här. Faktum är att den här konventionen redan gäller i Sverige, den är folkrättsligt bindande. Svenska myndigheter genom riksdagen har beslutat att det här skall vi genomföra i det här landet. Och det har börjat en process, säger Thomas Hammarberg.

-Astrid Lindgren var genom hela sitt liv engagerad i frågor kring barns rättigheter, fred, jämlikhet, miljö, djur och natur. Och utställningen #ingenlitenlort berättar på vilket sätt hon gav röst åt de här frågorna, hur hennes engagemang tog sig uttryck och vad det kom att betyda politiskt. Med utställningen vill vi diskutera vad det innebär att göra sin röst hörd och varför det är viktigt för ett demokratiskt samhälle, säger Karin Eliasson, projektledare på Astrid Lindgrens Näs.

Utställningen #ingenlitenlort öppnar på Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby imorgon den 9 juni och pågår till och med den 4 november.

#ingenlitenlort är producerad av Astrid Lindgrens Näs på uppdrag av Stiftelsen för bevarandet av Astrid Lindgrens gärning.Producent och projektledare: Annmari Kastrup, Actit Kommunikation.Huvudfinansiär: Postkodsstiftelsen.Samarbetspartner: UNICEF Sverige.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 490 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 470 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2015 186 miljoner kronor. Astrid Lindgrens Värld är ett fristående aktiebolag, som ägs till 91 % av Salikon förvaltning AB och 9 procent av Vimmerby kommun.