Nya ledamöter i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne

Kulturrådet har utsett fyra nya ledamöter i juryn för Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Ny ordförande från 1 juli är Boel Westin, sedan 1998 professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet med särskild inriktning på barn- och ungdomslitteratur. Hon är också vetenskaplig huvudredaktör för Den svenska barnlitteraturens historia som utkommer om något år och internationellt känd för sin biografi över Tove Jansson.

– Det är en hedrande och intressant uppgift som jag ser fram emot, säger Boel Westin. Priset är betydelsefullt för den internationella barnlitteraturen och det ska bli spännande att diskutera alla nominerade kandidater med nya kolleger.

Övriga nya ledamöter är författaren och illustratören Anna Höglund, författaren Katarina Kieri och pol kand. Johan Palmberg som representerar Astrid Lindgrens familj. Den tidigare ordföranden Larry Lempert stannar kvar i juryn som ordinarie ledamot ett år medan övriga förordnas på fyra år.

Anna Höglund och Katarina Kieri är båda flerfaldigt belönade för sina böcker. Anna Höglund som illustrerar egna och andras böcker prisades senast med Snöbollen -  Årets svenska bilderbok för Om detta talar man endast med kaniner och har tidigare fått bl. a Deutscher Jugendliteratur Preis, Augustpriset och Elsa Beskowplaketten.

Katarina Kieri har givit ut romaner, diktsamlingar och ett tiotal barn- och ungdomsböcker. Hon har tilldelats bl. a Augustpriset, Tidningen Vi: s litteraturpris och Astrid Lindgrenpriset. Hennes senaste barnbok Månkan och jag har en hemlighet utkom tidigare i år och är ett samarbete med illustratören Emma Virke.

Johan Palmberg har nyligen flyttat hem till Sverige efter ett år i London och arbetar liksom sin företrädare Annika Lindgren på Saltkråkan AB med upphovsrättsliga frågor kring Astrid Lindgens verk.

– Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne har en jury med bred och djup komptetens, säger Kulturrådets generaldirektör Staffan Forssell. De nya ledamöterna har både kunskap och integritet liksom sina företrädare och det faktum att Larry Lempert stannar kvar ytterligare ett år borgar för kontinuitet i juryarbetet.

De nya juryledamöterna ersätter Mats Berggren, Ulf Boëthius, Ulla Rhedin och Annika Lindgren. Den nya juryn har sitt första möte i augusti och offentliggör kandidaterna 2015 års pris i samband med bokmässan i Frankfurt i oktober.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Prissumman är fem miljoner svenska kronor och delas ut årligen till en eller flera mottagare. Författare, illustratörer, berättare och läsfrämjare kan belönas. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur i världen. Basen för vårt arbete är Barnkonventionen och barns rätt till kultur. En expertjury utser pristagarna som nomineras av institutioner och organisationer från hela världen. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne inrättades av Sveriges regering år 2002 och administreras av Statens kulturråd.