Pressinbjudan: Tillkännagivandet av 2012 års ALMA-pristagare

Välkommen att närvara vid tillkännagivandet av årets mottagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA).

Tid: tisdagen den 20 mars kl. 13.00
Plats: Kulturcentrumet Astrid Lindgrens Näs, Vimmerby

Kulturrådets ordförande Kerstin Brunnberg inledningstalar och juryns ordförande Larry Lempert tillkännager 2012 års pristagare. Juryn ger sedan en presentation av pristagaren/pristagarna och deras verk och gärning. Tillkännagivandet direktsänds till den internationella barnboksmässan i Bologna, Italien. Tillkännagivandet och den efterföljande presentationen kan följas på ALMA:s webbplats www.alma.se.

Intervjuer
Vi kommer att göra vårt yttersta för att pristagaren eller pristagarna ska finnas tillgängliga för intervjuer per telefon. I samband med tillkännagivandet kommer vi också att erbjuda kontaktuppgifter till personer och organisationer med expertkunskap om årets pristagare.

Juryns ordförande Larry Lempert och övriga ledamöter i juryn finns tillgängliga för intervjuer per telefon eller på plats i Vimmerby eller i Bologna. En förteckning över jurymedlemmarna och deras kompetenser finns på www.alma.se/jury.

Pressmaterial, i form av bilder, texter och rörligt material, kommer att finns tillgängligt på ALMAs webbplats.

Kontakta oss om ni är intresserade av att boka intervjuer med ev. pristagare och/eller juryledamöter.

Resa
ALMA erbjuder möjlighet att resa Stockholm – Vimmerby – Stockholm med chartrad buss den 20 mars. Bussen åker från Stockholm klockan 08.00 och är åter i Stockholm ca klockan 18.00. Anmälan för att resa med bussen görs senast den 12 mars till litteraturpris@alma.se eller 08-519 264 53.

Hör gärna av er om ni har några frågor!

Rebecka Svensén, Kommunikatör, ALMA, på plats i Vimmerby
E-post: rebecka.svensen@alma.se

Helene Andersson, Kommunikatör, ALMA, på plats i Bologna
E-post: helene.andersson@alma.se

Charlotta Lindkvist, Marknadsförare Astrid Lindgrens Näs
E-post: charlotta.lindkvist@vimmerby.se
www.astridlindgrensnas.se

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) är världens största barn- och ungdomslitteraturpris. Prissumman är fem miljoner svenska kronor och delas ut årligen till en eller flera mottagare. Författare, illustratörer, berättare och läsfrämjande arbete kan belönas. Syftet med priset är att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur i världen. Priset ska också stärka barns rättigheter på global nivå. En expertjury utser pristagarna som nomineras av institutioner och organisationer från hela världen. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne administreras av Statens kulturråd.