Pristagarföreläsning 30/5 på ABF Stockholm

Årets pristagarföreläsning med Katherine Paterson hålls på ABF-huset den 30 maj och är öppen för allmänheten. Fri entré. Först till kvarn. Plats: ABF-huset, Sveavägen 41. Tid: Tisdag 30 maj kl. 18.00. Föreläsningen arrangeras i samarbete med ABF och Internationella biblioteket. Läs mer: http://www.alma.se/page.php?setlanguage=SE&pid=2804

Subjects

Regions

Priset administreras av Kulturrådet. Läs mer på alma.se

Press contacts

Stefan Zachrisson

Press contact Kommunikatör +46 76-5401008

Related events

Barn har rätt till bra berättelser /Children have the right to great stories

Astrid Lindgren Memorial Award instiftades 2002 av Sveriges regering för att värna barnens rätt till bra berättelser. Varje år belönas en person eller organisation som bidrar till litteraturens betydelse för barn och unga över hela världen. Prissumman på fem miljoner svenska kronor gör priset till världens största i sitt slag. Det visar hur viktig ungas läsning är, nu och i framtiden. Pristagarnas verk eller arbete ska hålla högsta konstnärliga kvalitet och präglas av den humanistiska anda som förknippas med Astrid Lindgren. De utses av en jury och nomineras av internationella institutioner och organisationer. Priset administreras av Kulturrådet.

In English:

The Astrid Lindgren Memorial Award was created in 2002 by the Swedish government to promote every child’s right to great stories. This global award is given annually to a person or organisation for their outstanding contribution to children’s and young adult literature. With a prize of five million Swedish kronor, it is the largest award of its kind. Above all else, it highlights the importance of reading, today and for future generations. The award is administrated by the Swedish Arts Council.

Astrid Lindgren Memorial Award
Kulturrådet, Borgvägen 1-5, Box 27215