ATA lanserar SensorZone på den nordiska marknaden

SensorZone skapar en säkrare och mer effektiv arbetsmiljö för dig och dina medarbetare. Med detta kollisionsvarningssystem kan ni undvika förödande kollisions- och klämningsolyckor med hjälp av systemets unika trippelvarningsfunktion som varnar både den som är i fara och föraren med varningslampor, vibration och ljudsignaler.

Vi på ATA arbetar aktivt med att utveckla och distribuera säkerhetslösningar i världsklass till våra kunder. En av våra senaste produkter är SensorZone, en unik säkerhetslösning, som minimerar risken för kollision mellan människor och fordon på arbetsplatsen.

I samarbete med GKD Technologies är vi först med att introducera SensorZone på den nordiska marknaden, vilket gör oss otroligt stolta då det möjliggör ett ännu bredare utbud av säkerhetslösningar.

Vad är SensorZone?
SensorZone är ett kollisionsvarningssystem som är laddat med information och kontroll. Systemet är ett effektivt och beprövat sätt att säkra trafikerade miljöer där stora maskiner och fordon används på daglig basis. Bland annat finner vi riskfyllda miljöer för påkörning i flera sektorer inom produktions-, terminal-, lager- och anläggningsbranschen.

Hur fungerar SensorZone?
Varningssystemet är enkelt att installera och lätt att lära. Till att börja med behöver man fästa en antenn på maskinen eller fordonet som är i drift för att skapa en så kallad uteslutningszon, liksom en bubbla runt fordonet, som markerar det område som är farligt att beträdas.

Vidare förutsätter detta system att samtliga personer på arbetsplatsen bär en tagg på hjälmen eller kläderna. Taggen aktiveras när en person beträder en riskzon och varnar inblandade parter.

Med SensorZone varnas alltså inte bara personen i fara utan även föraren i god tid, med stora marginaler och mycket tydliga varningar. Till exempel vid inbrytning i en uteslutningszon larmas inblandade parter med ljud- och ljussignaler samt vibrationer från både taggen och maskinen såväl invändigt som utvändigt.

Vilka är fördelarna med SensorZone?
Utöver trippelvarningen kan uteslutningszonens storlek regleras utifrån behov och taggarna har en livslängd på tre år, vilket tar bort behovet av laddning.

En ytterligare fördel med SensorZone är systemets automatiserade dataloggning som registrerar incidenter och vilka riskfyllda områden som finns på platsen, vilket gör att säkerheten på plats ständigt optimeras och anpassas.

Frågor?
Om du har frågor om SensorZone får du gärna kontakta oss på 010- 440 71 01 eller info@ata.se.

• säkerhet
  • tagg
  • trippelvarning
  • byggarbetsplats
  • fotgängare
  • kollision
  • system
  • fordon
  • olyckor

Om ATA Hill & Smith

ATA har mer än 50 års erfarenhet av trafiksäkerhet och vägarbetsutrustning. Företaget är experter på att lösa komplexa trafiksituationer vid vägarbeten, trafiksäkerhetslösningar och skydd mot fordonshot. Genom vår expertis kring lagar och tillstånd erbjuder vi den senaste tekniken för att värna liv. Bland kunderna finns såväl stora som små entreprenadföretag, kommuner och statliga verk. ATA bedriver en omfattande utbildningsverksamhet. Under 2020 utbildades drygt 8 500 personer inom olika typer av säkerhetsutbildningar. ATA har bl.a. uppdraget av Stockholm Stad att utbilda alla entreprenörer som ska arbeta på stadens mark.

www.ata.se

Peter Bäckström