Amazon – vad kommer det innebära för svensk e-handel?

En e-handelsjätte har intagit Sverige och du befinner dig plötsligt på en helt ny spelplan. Här är det kostnadsfria samma dag-leveranser, gratis returer och leverans även på helger som gäller. Du ska erbjuda högkvalitativ service och din e-handelsplattform ska hålla en oerhört hög standard. Lojalitetsprogram med förmåner är ett måste, för att på den nya spelplanen förväntar sig alla en finslipad, sömlös kundupplevelse. Svenskarnas köpbeteende har förändrats och det måste du också göra. Amazon har gjort entré på den svenska marknaden.

Så kan det komma att se ut i Sverige inom en snar framtid. Vi har pratat med Måns Palmgren, tidigare Head of Expansion and Business Development på Daniel Wellington, USA, som arbetat tätt med Amazon. I det här inlägget delar han, tillsammans med oss på Ateles, insikter om vad Amazon kommer att innebära för svensk e-handel och hur det kommer påverka konsumenterna.

Hur ser svenskarna på Amazon?

Svenskar kan redan nu shoppa via amazon.se men slussas då direkt till den tyska sajten som erbjuder leverans till Sverige. Amazon har inte blivit stort i Sverige ännu, och Måns Palmgren menar att de som shoppar via Tyskland omöjligt kan få den “Amazon-upplevelse” som kommer att erbjudas när Amazon finns i Sverige på riktigt. Den upplevelsen innebär bland annat snabba, kostnadsfria leveranser och en helt sömlös kundupplevelse. Och allt detta tas till en ännu högre nivå om du är medlem i deras lojalitetsprogram: Amazon Prime.

Exakt vad som kommer att ske när Amazon entrar Sverige med sin gigantiska “everything store” är omöjligt att säga. Men en sak är säker: Det kommer att förändra svenska folkets köpbeteende.

Så har Amazon tagits emot på andra marknader

Amazon står idag för över hälften av all e-handel i USA, och även om de säljer “allt” är de störst inom elektronik, böcker och leksaker. Men trots hypen när de gav sig in på den australiensiska marknaden 2017, resulterade det i något av en flopp och Amazon har haft stora problem att etablera sig på kontinenten. Om vi däremot ser till Storbritannien, som ligger i Europa och som är likt Sverige i storleken, är Amazon jättestort. Amazons mottagande skiljer sig mellan olika länder men allt talar för att lanseringen i Sverige kommer att bli framgångsrik och innebära att befintliga e-handlare måste steppa upp sitt game för att hålla samma standard som Amazon.

Pusha för att bli bättre

Budskapet från Måns är tydligt: du måste vara minst lika bra som Amazon, om inte ännu bättre för att fortsätta växa som e-handlare. Förväntningarna på din e-handel kommer att vara höga när svenskar börjar inse vilken upplevelse de kan få hos Amazon.

E-handelsjätten erbjuder fri frakt, leverans samma dag, kostnadsfria returer, alla typer av varor, och är kända för att ha en grym kundservice. Dessutom håller de alltid ner sina priser för att ligga lägst, och Amazon Prime ger kunderna extraordinär service genom ännu snabbare leveranser, unika produkter som bara är synliga för dem, och möjlighet att spara pengar via exklusiva erbjudanden. I dagsläget har Prime över 100 miljoner medlemmar världen över.

Baserat på vad Amazon gör idag kommer här några förslag på vad du kommer att behöva erbjuda för hålla samma servicenivå:

• Gratis leverans och retur
  • Leverans samma dag
  • Helgleveranser
  • Sömlös kundupplevelse
  • En fläckfri e-handelsplattform som är tydlig och enkel att använda
  • Lojalitetsprogram som gynnar kunden

Bör du sälja produkter via Amazon?

På frågan kring hur många av Sveriges företag som på sikt kommer att sälja sina produkter via Amazon, höftar Måns att det kommer att röra sig om cirka 50 procent. Anledningarna till detta kan vara exempelvis om du som e-handlare vet att du inte kommer kunna hålla samma standard som Amazon eller om du vill öka din kundbas. Du kommer att kunna sälja varor via Amazon på tre olika sätt:

• Amazon tillhandahåller ditt lager och ansvarar för att skicka dina varor när de säljs. För detta tar de en viss procent av försäljningen.
  • Dina varor syns på Amazon, men när de säljs ansvarar du för att skicka varorna och de ligger på ditt eget lager. För detta tar Amazon en lägre procent än ovan alternativ.
  • Du blir en så kallad “vendor” åt Amazon – de köper in dina produkter och säljer dem vidare som sina egna.

Fördelar med att sälja via Amazon

• Dina varor på Amazon kan bli synliga i flera olika länder vilket innebär att du får en skjuts internationellt
  • Du får marknadsföra dina produkter via Amazon marketing services där du når miljontals kunder
  • Amazon kommer med största sannolikhet bli stort i Sverige och du kan rida på deras framgång

Förbered din e-handel redan nu

Vi vet att Amazon kliver in på den svenska marknaden och det finns ingen anledning för dig att vänta med att agera. Börja utveckla din e-handel nu så är du förberedd när Amazon slår upp portarna.

– Var inte rädd för att Amazon kommer in på marknaden. E-handeln kommer totalt sett öka vilket är en positiv utveckling för handlaren. Det varje e-handlare ska fråga sig är hur man ska jobba med Amazon på bästa sätt samtidigt som man tar kontroll över sitt eget varumärke. Görs det på rätt sätt finns det stora möjligheter att utveckla sin e-handelsaffär, säger Christoffer Johansson Head of sales and Marketing Ateles.

Nedan följer några tips på vad du kan göra redan idag:

• Varumärkesskydda ditt brand – på Amazon kan det snabbt dyka upp kopior.
  • SEO-anpassa din sajt och jobba smart med SEM
  • Utveckla din plattform inom PIM, CMS, omnichannel & unified commerce
  • Se över UX och grafisk design.
  • Se över din produktportfölj – vad skulle du eventuellt kunna erbjuda via Amazon?
  • Arbeta med Amazon, inte mot dem. Amazon kommer att innebära förändring och du kommer att tjäna på att inspireras att bli bättre istället för att kämpa emot denna e-handelsjätte.

Vi på Ateles är din partner i e-handeln och hjälper dig förbereda för att ha den bästa möjliga affären. Vi har nu har satt ihop en expertgrupp som fokuserar på just Amazons intåg i Sverige. Hör av dig till Christoffer Johansson, Head of Sales and Marketing Business Optimization, för experthjälp och tips på hur du kan utveckla din e-handel för att vara förberedd och ta fördel av det ökade utbudet av marketplaces som Amazon kommer att innebära.

• amazon
  • omnichannel