ateljé Lyktans och Snøhettas gemensamma lampkollektion

Snøhetta har utformat sin första lampkollektion, Svit, i samarbete med det svenska belysningsföretaget ateljé Lyktan. Kollektionen utformades ursprungligen som prototyper för det sjunde rummet vid Treehotel i Harads, Norrland. Familjen består av vägg-, bord och golvarmaturer.

Svit tillverkas av två skivor björkfaner som hålls ihop av ett pianogångjärn. Den flexibla designen gör det möjligt att öppna och stänga lampskärmen i 180˚ vinkel och därmed justera ljusfördelningen på ett genomtänkt sätt så att det passar in i vilket rum eller vilken miljö som helst, på ett diskret, lekfullt och kreativt sätt.

Kollektionen leker även med tydliga kontraster mellan ljus och mörker, insida och utsida. Träexteriörens yta har behandlats med svart färg för att reflektera mörkret som koncept medan insidan har behållit sin naturliga ljusa färg så att den sprider den dimbara LED ljuskällans varma ljus. Lampans taktila kvaliteter betonas av björkfanerens grova yta, helt i linje med den skandinaviska naturen.