Atenzia Records fick två Grammisnomineringar

Atenzia Records fick två grammisnomineringar när de nominerade presenterades på Scandic Anglais i Stockholm på torsdagsförmiddagen. De Atenziaband som får chansen att gå upp och hämta en grammis i Februari är Perikles och The Playtones.

För Perikles del är det första gången som bandet är nominerade till en grammis trots att de hållit på sedan 70-talet

• -Ja det är otroligt kul säger Pex i bandet. Vi är omtumlade, otroligt smickrade och inte minst glada. Det är verkligen kul då Lunkan i bandet producerat plattan och skrivit mycket av materialet. Skivan känns verkligen som vår egen produkt rakt igenom då vi gjort allt själva säger Pex. Vi har haft ett fantastiskt år med massor av folk på våra konserter och danskvällar. För det är ju lite av vår grej. Ena kvällen är vi ett riktigt partyband som drar en yngre publik som bara står och sjunger med medan vi dagen efter lirar på dans. Vi älskar båda säger Pex.

Perikles har dessutom haft en stor radiohit på skivan. Det är duetten ”Jag kan inte andas utan dej” som är en duett med skånetjejen Anna Hertzman.

• -Det har blivit en otrolig hit för oss. Folk står och sjunger med i hela låten ute. Det är ju en lugn låt men fungerar helt otroligt bra live.

Perikles kös på som vanligt och spelplanen är full fram tills i februari då bandet har en välförtjänt semester.

• -Det är väl det enda som är lite typiskt säger Pex. Här blir vi nominerade för första gången på 40 år och så ligger man och latar sig på andra sidan jordklotet. Men de två av grabbarna från bandet som är hemma får gå och hålla vår skånska flagga högt skrattar Pex.

Det andra bandet som är nominerat är The Playtones och de har varit det förr.

• -Vi var nominerade för två år sedan berättar Stefan ”Boppin’ Steve” Jonasson, och även 2010 men vi har blivit utan båda gångerna. Vi får hoppas på tredje gången gillt!
  • Det är otroligt kul att vi blir uppmärksammade för vår platta då vi valt att gå vår egen väg och inte vara så mainstream i vår stil. Den kommersiella radion inklusive Sveriges Radio vägra mer eller mindre att spela oss. Vi låter för retro tycker de…
  • Men de har inte förstått. Vi är retro. Och folk vill att vi ska vara det vilket märks när vi är ute och giggar. Därför känns det extra kul att Grammisjuryn uppmärksammar oss och belönar oss för det, säger Stefan.

För mer information eller bokning av intervjuer med något av banden kontakta Anneli Ylinen på 0512 29959 eller anneli.ylinen@ginza.se

• heta pojkars flickor
  • atenzia records
  • atenzia
  • vicken fest
  • ge mig ditt namn ge mig ditt nummer
  • rock"
  • anna hertzmann
  • perikles
  • the playtones
  • grammis 2016
  • grammis
  • rockabilly
  • svenskt
  • skåne
  • s alright,boppin
  • itsteve

Atenzia Records är ett av Sveriges största oberoende skivbolag med folklighet som sitt motto.Vi startade våren 2011 och vi har släpps över 100 album varav över 40 hamnat på den svenska topplistan och ett tjugotal av dessa på topp 20. Vi har ett flertal grammisnomineringar. Vi har vunnit Manifestpriset två år i följd och vi fick juryns specialpris på Guldklavengalan 2013. En gala där våra band varit nominerade och vunnit många priser. Atenzia Records ligger mitt i Västergötland i Fåglum (5 km från Nossebro).

Atenzia Records Facebook

Pär Winberg