Ny bok om Eddie Meduza - "Just Like Eddie - Errol Norstedt 1948 - 2002"

• Errol Norstedt blev under sitt liv den evige outsidern, märkt av en hård barndom och ständigt kämpande med en evig känsla av osäkerhet samt ett tilltagande alkoholmissbruk. Under hela sin karriär bojkottades han mestadels av kultur och musikjournalisterna, spelades sällan i monopolradion och syntes aldrig i TV-rutan. Ändå fick han en massiv beundrarskara, mestadels en landsbygdspublik som köpte hans musikproduktioner och under hans turnéer fyllde folkparksarenorna på mer än ett sätt.
  • Errols livsöde har tidigare beskrivits i bokform av hans anförvanter men i ”Just Like Eddie” har författarteamet tagit fasta på hans musikaliska karriär. Detta med tyngdpunkt på hans skivinspelningar och turnéer. Boken innehåller en komplett diskografi över alla Errols grammofon- och kassettinspelningar, en sammanställning över hans scenframträdanden, unikt fotomaterial samt mängder av tidningsklipp, bl.a. de artiklar som i lokalpressen skrevs om Tidaholmsgruppen Pack of Losers, den första grupp där Errol var medlem under det fjärran 60-talet. Gruppen bytte sedan namn till Anders Norstedts Orkester och spelade dansmusik på hotell och folkparkscener fram till några år in på 70-talet då Errol lämnade gruppen för att starta sin egen karriär. En resa som förde honom från de inledningsvis stora framgångarna till ständiga försök att avliva rollfiguren Eddie Meduza för att han istället skulle ses som Smålandsskogarnas svar på John Fogerty. En ambition som till slut resulterade i att rollfiguren tog livet av sin skapare.
  • Teamet bakom boken är Lennart Wrigholm, text och research, Göran Brandels, layout och research samt Peder Sveder research och foto. Teamet Wrigholm/Brandels har tidigare åstadkommit boken Tages – Från Avenyn till Abbey Road utgiven på Premium Publishing 2012. Peder Sveder spelade orgel i såväl Pack of Losers som Anders Norstedts Orkester. Han har sedan fortsatt en karriär som professionell musiker och gör idag bl.a. framträdanden med gruppen Errols Änglar som gör sina egna versioner av Errols låtmaterial.

• eddie meduza
  • bok
  • errol norstedt
  • ny bok
  • atenzia records
  • svenskt
  • skaraborg
  • falköping
  • tidaholm
  • atenzia

Atenzia Records är ett av Sveriges största oberoende skivbolag med folklighet som sitt motto.Vi startade våren 2011 och vi har släpps över 100 album varav över 40 hamnat på den svenska topplistan och ett tjugotal av dessa på topp 20. Vi har ett flertal grammisnomineringar. Vi har vunnit Manifestpriset två år i följd och vi fick juryns specialpris på Guldklavengalan 2013. En gala där våra band varit nominerade och vunnit många priser. Atenzia Records ligger mitt i Västergötland i Fåglum (5 km från Nossebro).

Atenzia Records Facebook

Pär Winberg