News -

Årsstämman för Athera beslutar att bolaget skall träda i frivillig likvidation (Swedish only)

Årsstämman för Athera Biotechnologies AB 2021-05-10 beslutar att bolaget skall träda i frivillig likvidation från och med 2021-08-01. Bolagsverket har 2021-08-10 utsett advokat Olov Kling, Advokatfirman Lindahl i Uppsala, till likvidator.

Resultaten av den rapporterade kliniska studien i 82 patienter med hjärtinfarkt har givit visst stöd för effekt av behandlingen med den monoklonala antikroppen ATH3G10, samt överlag god säkerhet. Dock har en oväntat hög frekvens av immunogenicitet (så kallade ADA) påvisats. I en detaljerad analys av resultaten, samt efterföljande analyser av läkemedelsprodukten i studien, har inget framkommit som kan förklara detta. Den beredningsformen av ATH3G10 som användes i studien bedöms ge för hög frekvens av immugenicitet för att kunna tas vidare i ytterligare kliniska studier utan modifieringar. Eftersom den monoklonala antikroppen ATH3G10 är det enda aktiva projektet i företaget, beslutas att företaget likvideras.

Alternativet till likvidation kommer att kräva en utveckling av en helt ny monoklonal antikropp och en tidig utveckling av en ny beredningsform, vilket uppskattas kräva en alltför stor investering och lång utvecklingstid för att kunna vara kommersiellt försvarbart.

För att kunna fullständigt avrapportera den genomförda kliniska studien och uppfylla vissa regulatoriska krav gentemot läkemedelsmyndigheterna i de länder där studien genomfördes, föreslår styrelsen att likvidationen skall gälla från och med den 1 augusti 2021.

• Medical research

• athera biotechnologies
  • hjärtinfarkt
  • antikropp