Utvalda till prestigefyllt stadsutvecklingsprojekt i centrala Stockholm

C.F. Møller Architects, Elding Oscarson, Warm in the winter, AJ Landskap och Atkins har valts ut som team för ett prestigefyllt parallellt uppdrag för att utveckla området runt Stockholms centralstation.

Ett femtiotal arkitektteam från hela världen anmälde sitt intresse och fyra team har nu valts ut för den prestigefyllda uppgiften, Stadsutvecklingsprojektet Centralstaden, som skall utveckla området omkring Stockholm Centralstation.

Projektet innebär att spårområdet mellan Kungsbron och Vattugatan överdäckas och bebyggs för att skapa en representativ entré till Stockholm och Sverige. Här ryms en utvecklad centralstation och bytespunkt för hållbara trafikslag, stadsrum och verksamheter som lockar fler människor att vistas och mötas, liksom fler arbetsplatser och bostäder. Utvecklingen möjliggör upp till 10 000 nya arbetsplatser i Stockholms mest attraktiva läge, som i sin tur kan generera ytterligare upp till 40 000 nya jobb i regionen.

– Det är med mycket stor glädje som vi har mottagit beskedet att vi är ett av de team som ska utveckla Stockholms centralstation. Att få arbeta med denna plats med dess historia och stora samhällsbetydelse, är en enorm ynnest och utmaning för oss som arkitekter. Att utveckla stationsnära och centrala områden är en av nycklarna för en hållbar stadsutveckling, och för framtidens Stockholm. Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an denna uppgift, och vi vill tacka Jernhusen för förtroendet de givit oss. Det kommer att bli en fantastisk resa, säger Mårten Leringe, VD och arkitekt på C.F. Møller Architects i Stockholm på hela teamets vägnar.

– Det är fantastiskt roligt att få förtroendet att tillsammans med ett sådant högkvalitativt team, få vara med och bidra med vår kompetens av lokal expertis och internationell erfarenhet. Vi ser fram emot att komma igång med arbetet, säger Johannes Erlandsson, VD på Atkins Sverige.

Komplex uppgift
Genom ett parallellt arkitektuppdrag ska teamet ge förslag på hela planområdets struktur, funktioner och övergripande gestaltning. Områdets fysiska förutsättningar, det faktum att 80% av Sveriges järnvägstrafik trafikerar stationen, samt riksintressena för kulturmiljövården och kommunikation är viktiga ingångsvärden för uppdraget.

- Teamen har valts med omsorg utifrån sina förmågor avseende arkitektonisk verkshöjd, funktion, hållbarhet och genomförbarhet. Till det kommer inlevelse och förståelse för det specifika uppdraget, liksom teamets organisation- och samverkansaspekter, säger Anna Bergström, ansvarig för det parallella uppdraget på Jernhusen.

I mitten av februari startar det parallella uppdraget formellt och sedan har teamen ett intensivt arbete framför sig. Det utförs självständigt utifrån ett programunderlag och i dialog med bedömningsgruppen där representanter från Jernhusen, Stockholms Stad och Trafikverket ingår. De slutliga förslagen ska levereras efter sommaren.

Bedömningsgruppen utser sedan det förslag som ska utgöra grunden för fortsatt arbete med samrådshandlingarna och därmed även det team som kommer att arbeta vidare med Jernhusen under den första etappen av detaljplanens genomförande.

De fyra utvalda teamen är:

C.F. Møller Architects, Elding Oscarson, Warm in the Winter, AJ Landskap and Atkins

Foster + Partners, Marge Arkitekter, LAND Arkitektur, Thornton Tomasetti, Ramboll, Wenanders, och TAM Group

KCAP, Neutelings Riedijk Architects, Arcadis, Ahrbom & Partner, Landskapslaget och Iterio

Snøhetta, 3XN, GXN och ARUP

Erfarenhet av liknande projekt.
C.F. Møller Architects har varit delaktiga i flera stora stadsutvecklingsprojekt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, England och Belgien. Bland de svenska projekten är förslaget till nya Slussen värt att nämnas. Det arbetades fram i samarbete med Foster + Partners. Tillsammans med Elding Oscarsson vann kontorets tävlingsförslag för Lund Central och i danska Aarhus har C.F. Møller nyligen lämnat ett förslag på överdäckning av bangården som skapar en grön, bilfri och levande stadsdel för alla. I Oslo har kontoret flera stora utvecklingsprojekt vid Oslo centralstation bl.a. Fjordporten – Nordic Light, utveveklet sammen med norske Reiulf Ramstad Arkitekter, som kombinerar framgångsrik trafiklogistik med invändiga och utvändiga stadsrum och jobbar med liknande uppgifter i Irland och Finland. Atkins har tidigare erfarenhet från större stadstutvecklingsprojekt både i Sverige och internationellt. Värt att nämnas är samordningen av trafiklösningarna vid utbyggnaden kring centralstationen i Göteborg och planering av jämställdhet, trygghet och social hållbarhet inom infrastruktur- och utvecklingsprojekt i Malmö. I England, Birmingham New Street Station och Euston Station Redevelopment i London.

Link till pressmeddelande från Jernhusen: Centralstationsområdet | Jernhusen

För ytterligare information kontakta:

Johannes Erlandsson, VD Atkins Sverige

Tel: 076-854 00 00, E-post: johannes.erlandsson@atkinsglobal.com

Catharina Landell, Kommunikationschef Atkins Sverige

Tel: 076-628 53 24, E-post: catharina.landell@atkinsglobal.com

Vi är Sveriges ledande rådgivare inom samhällsutveckling och trafik. Vår passion är att lösa komplexa problem på smarta sätt. Vi drivs av nyfikenheten på hur allt kan fungera ännu bättre, och vrider och vänder på det mesta för att skapa en bättre, tryggare värld som håller över tid

Läs mer om Atkins:

www.atkins.se / www.atkinsglobal.com