Kent Hedin årets vinnare av Atlas Copco Bergteknikpris!

Utmärkelsen Atlas Copco Bergteknikpris går 2014 till Kent Hedin, gruvproduktionschef vid Boliden Garpenberg, för hans arbete med att utveckla effektivare metoder för bergbrytning som också leder till säkrare arbetsplatser.

Prismotivering: ”Genom sitt starka engagemang för borrning och sprängning samt säkerhet bidrar årets bergteknikpristagare till att driva bergteknisk utveckling vidare och fortsätta positionera de svenska gruvorna som de modernaste i världen”.
Årets bergteknikpristagare har under många år engagerat sig för utvecklingen av borrning och sprängteknik i Bolidens gruva i Garpenberg. Arbetet har resulterat i mindre sprängskador vilket leder till en säkrare arbetsplats för personalen då risken för stenfall minskas.

Kent Hedins arbete inom ortdrivning har lett till att man i dag använder borrplaner med en välvd gavel, något som bland annat gör att sprängeffekten av salvorna blir mer precisa samt att sprängskadorna vid konturerna tenderar att minska.

Även vid skivpallbrytning har han bidragit med avsevärda förbättringar. För att kunna reducera laddningen i konturen vid vertikal borrning så har han drivit ett projekt där man har testat att ladda konturhålen via plaströr som förts ner konturhålen. Ett envetet arbete med mängder av tester av rörmaterial och rördiametrar har nu resulterat i att man kan få en mer skonsam laddning av skivpallarna. Detta leder till mindre sprängskador och minskar risken för stenfall i rummen samt att stabiliteten i den fortsatta skivpallbrytningen ökar.

– Jag är både hedrad och smickrad över priset. Under cirka två års tid har vi arbetat med att försöka finna en metod för att minska mängden sprängämne. Ju mer kontrollerat vi kan arbeta med borrning och sprängning desto bättre är det för alla, säger vinnaren Kent Hedin.

Årets Bergteknikpris delas ut vid Atlas Copcos Luciaseminarie den 12 december 2014 vid testgruvan som ligger under huvudkontoret i Sickla.

Om Atlas Copco Bergteknikpris
Priset, som är på 100 000 kronor, utgörs av två delar, varav en är en donation på 80 000 kronor till ett eller flera utvecklingsprojekt inom bergteknik i Sverige vid högskola/universitet eller företagsoberoende institution där resultaten ska vara offentliga. Syftet är att stimulera svensk bergteknisk forskning för att befästa Sveriges världsledande roll inom bergbrytning.
Den andra delen av priset är ett resestipendium på 20 000 kronor som disponeras fritt av mottagaren.

Kandidater till Atlas Copcos Bergteknikpris föreslås av den svenska gruv- och anläggningsbranschen och pristagaren utses av en kommitté bestående av VD för Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique Sweden och andra representanter från Atlas Copco i samarbete med ledande befattningshavare inom branschen.