Ny satsning för balans och hållning

MÅNGA HAR PROBLEM MED NACKE, AXLAR OCH RYGG

I dagens höga tempo kan det ibland vara svårt att verkligen ta hand om kroppen. Det händer att vi jobbar trots att vi är lite förkylda eller att vi inte hinner med träningen. Många har dålig arbetsställning och stress är inte ovanligt. Belastningen på kroppen märks tydligast då många har ont i nacke, axlar och rygg – besvär som lätt kan härledas till att vi inte tar hand om oss själva – och att vi inte har huvudet på plats.

BÄTTRE BALANS OCH HÅLLNING – ”FÅ HUVUDET PÅ PLATS”

Atlasbalans finns för att hjälpa människor att få huvudet på plats få kunskap om sin egen kropp på ett enkelt sätt.

Många svenskar går runt med huvudet på fel ställe vilket orsakar dålig hållning och balans – men även besvär som ont i ryggen, nackbesvär och huvudvärk. Vid en undersökning av 1260 personer i november 2011 hade över 95 % huvudet på fel ställe.

”Jag brukar fråga: Varför är du här och vad vill du få ut?” säger Anton Andersson, terapeut hos Atlasbalans. ”Tillsammans med kunden får vi chans att matcha deras målbild och hjälpa dem nå dit de vill uppnå med sin hälsa. Oavsett om det behövs bättre kost, näringstillskott eller fler behandlingar.”

Behandlingen hos Atlasbalans börjar med en grundlig undersökning. Förutom samtal om nuläge och mål sker fotografering av ryggtavla, hållning profil samt hur mycket kunden kan vrida huvudet till höger och vänster. Dessutom mäts obalans med hjälp av två vågar, en för varje kroppshalva.

Resultatet av undersökningen används för att anpassa behandlingen efter kunden och bl.a. bestämma vilka punkter som ska behandlas mer noggrant.

Undersökningen kan även göras separat och kostar då 200 kr. Ofta finns dock tider för kostnadsfri undersökning.

HUVUDET PÅ PLATS FÖRST FÖRST

Den första delen av behandlingen består av att efter en lätt förberedande massage få huvudet på plats med hjälp av en speciell massagestav.

”Jag fastnade direkt för att resultatet är så omedelbart, en behandling, en chans, och genom bilder före och efter blir det också tydligt för kunden. Jag gillar idén med att kunden ska få kunskap om sin egen kropp och hur de ska ta hand om den.” säger Matts Jaakkola som efter att ha jobbat i 20 år med flera olika alternativa terapiformer nu slagit sig ned som utbildningsansvarig på Atlasbalans.

När huvudet är på plats får kunden först genomgående massage för att hjälpa kroppen i att hitta sin nya balans. Därefter jobbar terapeuten med de punkter och delar av kroppen där just kunden behöver massage. Efter behandlingen tas nya bilder och kontroll görs och utifrån målbilden får kunden rekommendationer.

TERAPEUTERNA HAR BLIVIT BÄTTRE – SÄNKT PRIS, EFFEKTIVARE BEHANDLING

Att ständigt ha sett till hur behandlingsprocessen kan bli bättre har gjort behandlingen mer effektiv.

”Atlasbalanseringen tar fortfarande ca 60 minuter men på grund av att vi börjar med att få huvudet på plats har vi kunnat lägga till individanpassad punktmassage vilket verkligen gör skillnad.” förklarar Matts. Han menar på att en kontroll och uppföljning är viktig men att det på grund av det nya sättet att behandla ofta bara behövs en. Nulägesanalysen och undersökning lämnar också rum för individen. ”Jag gillar den nya satsningen bättre då ansvaret hos oss terapeuter blir större – vissa behöver kanske 2-4 besök medan det räcker med två besök för andra.”

En behandling hos Atlasbalans kostar nu 1 990 kr och inkluderar en uppföljning ca 3-10 dagar efter behandlingen. Det går även att delbetala behandlingen vilket kostar ca 200 kr per månad.

Läs mer på www.atlasbalans.se/behandling

• massage och kroppsvård
  • alternativ medicin
  • friskvård
  • behandling
  • atlasbalans

Hos kan du nu få en kostnadsfri undersökning av din balans och hållning genom bl.a. fotografering av ryggtavlan och hållning i profil. Bilderna går vi igenom tillsammans så att du själv får se hur du ser ut och våra duktiga terapeuter ger dig en individanpassad hälsoanalys med tips och råd för hur du kan bli bättre.
Läs mer på http://atlasbalans.se

Axel Bohlin