Succémaskin för behandling av bl.a nacke och bindväv nu till Finland

Massagemaskinen AtlasOrange1 har långe effektivt behandlat bindväv och muskelspänningar i nacken. Efter succépresentationen i Helsingfors satsar Atlasbalans på att nå fler terapeuter i Finland och lanserar nu en finsk hemsida.

Sjukgymnasten Sirpa Irpola har i drygt ett år jobbat med massagemaskinen AtlasOrange1 med fantastiska resultat. I september 2013 övertygade hon därför kollegan och vännen Jarmo Ahonen att testa maskinen. 25 terapeuter kom till demonstrationen i Helsingfors som blev en succé, och Jarmo själv köpte två maskiner och är otroligt nöjd.

”Fascia är stort i Finland, och terapeuterna är öppna för nya hjälpmedel. Många ser likheten med stötvågsbehandling, men blev fascinerade över hur mjuk och anpassningsbar maskinen är” berättar Sirpa.

Effektiv behandling som kunderna älskar

AtlasOrange1 är speciellt utvecklad för att behandla myofascia/bindväv och muskelspänningar i nacke och rygg. Likt Extra Corporeal Shock Wave använder maskinen djupverkande och pulserande mekanisk massage inom frekvenserna 5-19 Hz. Skillnaden är att den pendlar mellan frekvenserna vilket gör behandlingen mjuk och skonsam för kunden.

”Även en ”betongnacke” kan jag lossa med maskinens vibrationer, helt och hållet, även på djupet – Dag Ellard”, Sjukgymnast, Växjö

Sex olika program gör att terapeuten kan jobba både djupt och över stora ytor. Vibrationerna sätter igång rörelsen i vävnaden vilket gör den utmärkt vid behandling av bindväv.

Utvecklad för att vara en extra hand

AtlasOrange1 är skapad för att inte bara ligga rätt i handen utan bli som en förlängd hand. Vikten på ca 1,5 kg gör att terapeuten inte behöver använda sin styrka för att nå djupt genom muskellager och det skyddande höljet i stål gör att vibrationerna från den starka motorn inte blir obekväma för terapeuten. Sirpa som ofta jobbar med maskinen 5-6 timmar i sträck instämmer:

”Behandling med maskinen är inte jobbigt eller ansträngande på något sätt, tvärt om så spar det på kroppen och låter mig hålla på längre”

Maskinen har främst använts till att behandla nacke och de långa bindvävskanalerna. Dock har maskinen visat sig vara framgångsrik vid behandling av bl.a. artros, hälsporre, lymfan, tennisarmbåge samt vid rehab. Under hösten har AtlasOrange1 även framgångsrikt används på ett 30 tal hästar.

AtlasOrange1 är skapt för att kunna göra allt en hand kan göra, och mer där till, det är egentligen bara påhittigheten som sätter begränsningen, vilket 25 terapeuter bevisade i Helsingfors i september. Klart är i alla fall att det är ett effektivt och skonsamt behandlingsverktyg, optimerat för nacke och bindväv, och som just nu bara används av ett 10 tal terapeuter i världen.

Finska: atlasbalans.com/fi

Svenska: atlasbalans.se/terapeut