System ger kontroll över skolmåltiderna

På nybyggda gymnasiet Minervaskolan i Umeå, med plats för drygt 800 elever, kommer man att sköta all registrering och debitering av skolmåltider med hjälp av Atronics Skolsystem.

När skolan öppnar lagom till höstterminen kommer elever, lärare och övrig personal att kunna registrera sina måltider i skolmatsal och café med ett ID-kort. Systemet läser av om personen har rätt att äta gratis eller att äta så kallad pedagogisk måltid, när lärare äter ihop med elever. De som ska betala kan ladda kortet med valfri summa via webben.

– Systemet ger möjlighet att styra tider för frukost, mellanmål, elevlunch och pedagogisk lunch så att kortet endast kan användas inom godkänt tidsintervall, berättar Henrik Vallentin, VD på Atronic.

På Minervaskolan vinner man mycket, både miljö- och resursmässigt.

– Atronics system kommer att hjälpa oss att säkerställa att skolans måltidsresurser verkligen går till våra elever och vår personal. Det minimerar svinn i form av mat som slängs eller obehöriga som äter i skolmatsalen, säger Mikael Westergård, IT-ansvarig på Minervaskolan.

Tanken är att i framtiden också utnyttja fler av Skolsystemets möjligheter, bland annat funktionen för att beställa och registrera specialkost.

Mer information
Frågor om Atronics Skolsystem? Välkommen att kontakta VD Henrik Vallentin, 031-742 49 00.

Minervaskolan färdigställs hösten 2016 och är en friskola som ligger i anslutning till Iksu och Campus Umeå. Den nya skolbyggnaden kommer att miljöcertifieras. Minervaskolan har plats för drygt 800 elever och har som inriktning att öka den befintliga satsningen på ny teknik i skolan. Man vill också öka det naturvetenskapliga intresset och vara en rekryteringsbas för Umeå Universitet.
www.minervaskolan.se

• pedagogisk måltid
  • skolmatsal
  • betalsystem
  • pedagogisk lunch

Atronic är ett mjukvaruföretag som erbjuder helhetslösningar för effektivisering av betalningstransaktioner till privata företag och till organisationer inom offentlig sektor. Systemen genererar dagligen över 400 000 transaktioner.

Bland uppdragsgivarna finns Sodexo, Tetra Pak, Volvo, AstraZeneca, Riksbanken, Chalmers, Rosenbad-Regeringskansliet, Atlas Copco, Swedish Match, Preem, Karolinska Sjukhuset, Sahlgrenska Sjukhuset, Umeå Kommun, SSAB, Swedbank, Posten, SVT Göteborg och Axis Communications.

Alexander Evjenth

Presskontakt Marknads- och kommunikationsansvarig Marknad 0709920017