Attendo Bunkeflogården HBTQ-certifierat

Nu på eftermiddagen var det en ceremoni på äldreboendet Attendo Bunkeflogården i Malmö. Då HBTQ-certifierades verksamheten efter en omfattande utbildning som har hållits i regi av RFSL. Den här processen går ut på att boende, medarbetare och besökare på Attendo Bunkeflogården ska känna sig respekterade och inkluderade oavsett sexuell läggning och identitet.

- Det känns fantastiskt kul att vi nu äntligen är HBTQ-certifierade! Det har varit en lärorik process. Väldigt nyttigt att få pröva sina egna tankar och i vissa fall fördomar som man inte riktigt visste fanns. Både för mig själv och för mina kollegor i verksamheten, säger Anna Dingizian, till vardags verksamhetschef på Attendo Västra Varvsgatan i Malmö, som har hållit i processen med certifieringen på Attendo Bunkeflogården.

Utbildningen har omfattat alla medarbetare och i den ingår bland annat en översyn av policys, lokala rutiner och den fysiska miljön. Vid ceremonin deltog boende, medarbetare, närstående och anhöriga samt några lokala politiker och det blev en härlig tillställning med mycket glädje och stolthet.

Nu kommer Attendo Bunkeflogården förvalta de förvärvade kunskaperna och arbeta vidare med hbtq-frågorna i olika forum för att hålla tankesätt och värderingar levande.