Kärleksbrus och pussbubblor på Attendos LSS-fest

I morgon lördag arrangeras en stor fest på söder i Stockholm. Totalt 350 gäster kommer från flera stadsdelar i Stockholm, men också från Gävle, Uppsala, Södertälje, Värmdö, Enskede och Vaxholm. Gästerna har något gemensamt i att de alla har någon form av funktionsnedsättning, är närstående till någon med funktionsnedsättning eller arbetar med att ge stöd till dessa personer. Attendo arrangerar tillställningen men idén kom från några personer som bor på några av Attendos gruppbostäder.

- Att personer med funktionsnedsättning ska vara delaktiga och ha inflytande i samhället är något vi arbetar med varje dag. Idén till festen dök upp på vår rikstämma i vintras där personer från hela landet som bor på våra LSS-boenden samlades. Det känns helt fantastiskt att det nu blir av, säger Cecilia Addamshill, affärsområdeschef med ansvar för Attendos LSS-verksamheter.

I december 2014 arrangerade Attendo en rikstämma för alla personer som bor på någon av Attendos gruppbostäder eller använder sig av Attendos LSS-stöd. En punkt på dagordningen var en Attendodag under 2015 och då kom det önskemål från några av deltagarna om att det vore trevligt med en stor fest. Medarbetarna i Attendo tog idén vidare och efter mycket förberedelser är nu festdagen ett faktum.

- Stämningen är på topp och det värmer verkligen i hjärtat av att vi får till den här festkvällen. Glädjen och känslan av inkludering är svår att beskriva men jag är rätt säker på att vi kommer se många leenden på dansgolvet i morgon, säger Paulina Dahlqvist, verksamhetschef på Attendo Nissastigens gruppbostad i Bagarmossen och en i projektgruppen som har arbetat med förberedelserna.

Festkvällen kommer att bjuda på dans, liveuppträdande av gruppen Oh Glam! och sångkören Jamma, lotteri där någon lycklig vinnare kan gå hem med delaktighetsfågeln, tilltugg, korv med bröd och en spännande meny av alkoholfria drinkar som har fått sina namn från bostadsklubben i Hässelby.

Namnen på festens alkoholfria drinkar:
- Sol och måne
- Kärleksbrus
- Pussbubblor

Bilden i pressmeddelandet visar Delaktighetsfågeln som är skapad på en av Attendos dagliga verksamheter. Fågeln symboliserar delaktighet och inflytande.

Bakgrundsinformation

Vad menas med en bostadsklubb?
En bostadsklubb är ett slags diskussionsforum där personerna som bor på någon av Attendos  verksamheter kan lyfta frågor som kan röra både vardagen och andra större saker, exempelvis allt från sopsortering till diskussioner kring attityder och värderingar. Området som varje bostadsklubb täcker in kan vara olika stora. I vissa fall kan det vara alla gruppbostäder inom en stadsdel som ingår i en bostadsklubb. Bostadsklubbarna leds av en extern person från Studieförbundet Vuxenskolan och frågorna som diskuteras lyfts sedan vidare till Attendo på regionnivå.

• bostadsklubb
  • attendofesten
  • paulina dahlqvist
  • cecilia addamshill
  • lss

Attendo startade sin verksamhet 1985 och var först i landet med att bedriva äldreomsorg på entreprenad. Det första uppdraget var ett hemtjänstområde i Stockholm. Sedan dess har allt fler kommuner öppnat för ökad mångfald och valfrihet inom den offentligt finansierade omsorgen.
Idag är Attendo är Nordens ledande vård- och omsorgsföretag med verksamhet inom äldreomsorg, för personer med funktionsnedsättningar (LSS) och inom individ- och familjeomsorg (IOF).
Attendo har 14 000 medarbetare och är verksamt på cirka 70 orter i Sverige, Norge och Danmark.