Audi A1 e-tron – nollutsläpp i staden

Audi A1 e-tron – nollutsläpp i staden

Audis nya e-tronfamilj utökas nu steg för steg. A1 e-tron, som Audi visar just nu på bilsalongen i Genève, är en innovativ Mega City Vehicle (MCV). Precis som de tidigare presenterade e-tronmodellerna har den ett elektriskt drivsystem. En räckvidd på över 50 kilometer i stadstrafik, och en maximal effekt 102 hk, gör den även rolig att köra. En kompakt förbränningsmotor laddar batteriet när energin tagit slut.

Den kraftfulla, frontmonterade och tvärställda elmotorn ger Audi A1 e-tron kraft att accelerera från stillastående till 100 km/h på endast 10,2 sekunder på sin väg mot toppfarten på över 130 km/h. Den kompakta MCV-bilen släpper inte ut någonting under resans första 50 kilometer, exempelvis i stadstrafik. Batteriet består av ett paket av litium-jon-moduler som placerats i golvet framför bakaxeln.

En liten wankelmotor med enkel rotor används för att öka räckvidden i denna konceptbil som är nästintill klar för serietillverkning. Denna ”räckviddsförlängare” driver en generator som producerar 15 kW laddkraft. Om ”räckviddsförlängaren” används för att ladda upp batteriet får A1 e-tron en räckvidd som sträcker sig ytterligare 200 kilometer. Enligt ett förslag till standard för beräkning av bränsleförbrukning för fordon med ”räckviddsförlängare”, motsvarar detta en bränsleförbrukning på 1,9 liter/100 km – vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 45 g/km.

Tack vare sin vuxna och sportiga men ändå komfortabla karaktär upplevs Audi A1 e-tron som en större bil. Konceptbilen rullar på 18-tums aluminiumhjul. Detaljer i interiören bekräftar Audis filosofi: elektrisk mobilitet kräver absolut inga uppoffringar när det gäller sportighet eller komfort – tvärtom – det står för en innovativ och smart form av körglädje.

Mer information:

Tekniken i Audi A1 e-tron
Audis e-tronfamilj är bara några månader gammal, men har redan ett antal medlemmar. Drivtekniken för var och en av e-tronmodellerna är dock olika. Den första e-tronmodellen, som visades på IAA i Frankfurt i september 2009, är en serienära, högpresterande sportbil med elmotorer i alla fyra hjulen. Det andra e-tronkonceptet som visades på Detroit Motor Show i början av 2010 är en lätt, kompakt tvåsitsig bil med två elmotorer på bakaxeln.

I A1 e-tron presenteras nu en annan strategi. Denna tvådörrars, fyrsitsiga MCV-stadsbil har konstruerats speciellt för användning i storstadsområdena i Europa och Nordamerika och för de snabbt växande storstäderna i Asien och Sydamerika. Audi A1 e-tron körs alltid på elkraft. Förbränningsmotorn används enbart för att i enstaka fall ladda batteriet.

Integrationen av ny teknik visar den helhetssyn som Audi driver när det gäller elektrisk mobilitet. Målet är att använda energi med minsta möjliga förluster, något som kräver exakt samverkan mellan komponenterna, intelligenta lösningar och en effektiv styrning av strömflödena. Audi har bland annat utvecklat ett eget termiskt styrsystem för att hålla batteri, elmotor och elektronik inom deras respektive idealiska temperaturfönster.

Bakom de tre e-tronmodellerna finns en brett diversifierad och modulär teknologiplattform som fortsätter att växa mycket snabbt eftersom Audi hela tiden driver utvecklingen framåt.

Elmotorn: 102 hk i toppeffekt
Den synkrona elmotorn i Audi A1 e-tron är monterad på tvären i bilens front. Dess låga placering har en positiv inverkan på fordonets tyngdpunkt. Den kontinuerliga effekten är beräknad till 61 hk, med en toppeffekt på 102 hk tillgänglig under kortare stunder. Ett vridmoment på 150 Nm är ständigt tillgängligt, och det maximala vridmomentet är 240 Nm.

Den elektriska motorn skickar sin kraft till framhjulen via en enväxlad transmission. Den eleganta, infällbara växelspaken i mittkonsolen kommer från Audis första e-tron och används för att välja mellan ”Drive”, ”Reverse” och ”Neutral”.

Kraftelektroniken är monterad i motorrummet ovanför elmotorn. De viktigaste komponenterna är den pulsstyrda växelriktaren, som fungerar som kontrollenhet mellan elmotor och batteri; DC-omvandlaren, som förbinder högspänningsnätet med elsystemets 14 volt; en brytarenhet för att skydda högspänningskomponenter; och laddmodulen. Uttaget för laddningskontakten är placerad bakom ringarna i singleframegrillen. Ett helt tömt batteri kan laddas upp igen på ungefär tre timmar från ett 380-voltsuttag. En display i omedelbar närhet till plug-in-anslutningen visar aktuell laddningsstatus och vilken laddningstid som återstår.

Konceptet med den innovativa Mega City Vehicle kräver elektrifiering av viktiga hjälpaggregat. Kylkompressorn till klimatsystemet har exempelvis eldrift med hjälp av en högspänd elektrisk motor som levererar enbart den mängd ström som för tillfället behövs. Detta ökar systemets effektivitet avsevärt jämfört med konventionella koncept. Tack vare en speciell krets kan klimatkontrollen också fungera som en värmepump som reglerar temperaturen i kupén och i batteriet.

Servostyrningen i Audi A1 e-tron är elektromekanisk och mycket energieffektiv. Ett elektroniskt bromssystem gör det möjligt att utnyttja återvinningspotentialen i elmotorerna. En hydraulisk broms med fast bromsok är monterad på framaxeln, med två nya elektriskt aktiverade bromsar med flytande ok monterade på bakaxeln. Dessa flytande bromsok aktiveras inte av någon mekanisk eller hydraulisk påverkan, utan genom ”brake by wire”. Det eliminerar dessutom friktionsförluster när bromsarna inte används. Dessutom har servoenheten fått en ny behovskontrollerad elektrisk vakuumpump.

Den stora elmotorn som driver A1 e-tron kan konvertera bromsenergi till elektrisk ström och mata tillbaka till det elektriska systemet. Den höga nivån av återvinning ger fördelar för den totala effektiviteten. De elektriska kontrollåtgärderna är omärkliga för föraren, som enbart märker den välbekanta, exakta och fullständigt kontrollerbara pedalkänslan.

Batteripaketet
Energilagringen är placerad under golvet, en idealisk plats med tanke på tyngdpunkt och viktfördelning. Batteripaketet är format som ett T, där den lodräta stapeln fyller ut den bakre delen av centrumtunneln medan tvärstapeln fyller ut området framför bakaxeln där bränsletanken annars brukar finnas. Det uppladdningsbara, 380-volts litium-jon-batteriet har ett nominellt energiinnehåll på 12 kilowattimmar och väger mindre än 150 kg.

Audi A1 e-tron kan köras 50 kilometer helt avgasfritt i stadstrafik med det kraftfulla batteriet. På längre resor laddas batteriet genom en mycket kompakt förbränningsmotor som är monterad under bagageutrymmet.

”Räckviddsförlängaren”
Konceptbilen A1 e-tron har en wankelmotor som ”räckviddsförlängare”, men andra kompakta koncept är också tänkbara. Den lilla enkelskiviga wankelmotorn har en kammarvolym på 254 cc och går konstant på 5 000 r/min, som är dess bästa effektområde. Elektroniken väger också in navigationsdata som destination och vägens profil för att automatiskt aktivera räckviddsförlängaren när så behövs. Föraren kan också med hjälp av en knapptryckning slå av och på räckviddsförlängaren om så behövs. Bränsletanken rymmer 12 liter.

En av de stora fördelarna med wankelmotorn är den nästan vibrationsfria och tysta gången, de små dimensionerna och den extremt låga vikten. Tillsammans med generatorn, som drivs av wankelmotorn och producerar 15 kW elektrisk kraft, väger den kompletta enheten bara cirka 70 kilogram. Den vikten inkluderar även speciell motorelektronik, insug, avgas och kylenhet plus isolering och hjälpram.

Körupplevelse
Det första intrycket som Audi A1 e-tron-föraren får är den av närmast total tystnad. Det är knappt så att wankelmotorn i bakpartiet hörs när den används.

Det andra karaktäristiska intrycket är kraften i elmotorn, där nästan all effekt är tillgänglig omedelbart. Denna innovativa Mega City Vehicle, som trots sin komplicerade drivteknik endast väger 1 190 kilo, ger noll i utsläpp samt modern och sofistikerad körglädje.

Audi A1 e-tron kan också klara längre sträckor om räckviddsförlängaren laddar batteriet. Den extra räckvidden, som i första hand är avsedd för landsvägskörning, är 200 kilometer.

Enligt utkastet till en ny standard för bränslemätning ger de två olika driftslägena tillsammans en förbrukning på endast 1,9 liter/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 45 g/km. Vid körning i elektrisk drift är CO2-utsläppet givetvis noll.

Design
Konceptbilen som visas i Genève har en speciell pärleffektlackering kallad ”Aqua Mint”; den kontrasterande taklinjen är i högglansig ”mörkt stål”. Precis som de två tidigare e-tronmodellerna förmedlar 18-tumshjulen med 20 ekrar i turbindesign konceptbilens högteknologiska ambition.

Den bakre diffusorn med aluminiumpaneler saknar avgasrör något som understryker bilens bredd och avslöjar låga utsläpp.

Bilens pärleffektlackering i ”Aqua Mint” följer också med in i interiören, där den pryder dörrpaneler och mittkonsolen. Växelspaken har en speciell läderklädd design; och start-och-stopp-knappen har placerats i främre delen av mittkonsolen, vilket är typiskt för e-tron-modellerna. Ett specialdesignat batterilock i bilens front och wankelmotorn med sina kylflänsar klart synlig under en glasskiva i bagageutrymmet tjänar också för att visuellt understryka den rena tekniken i A1 e-tron. Och eftersom ett innovativt drivningskoncept också kräver innovativ informationshantering har konceptbilen ett fritt programmerbart kombiinstrument med en virtuell skärmyta och innovativa display- och manövreringskoncept.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2008 mer än 34,2 miljarder euro och hade mer än 57 500 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. 2009 firade Audi 100 år av försprång.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.