Audi A6 Avant e-tron concept visas upp på eCarExpo i Göteborg

Audi A6 Avant e-tron concept på besök under eCarExpo i Göteborg

Under helgen den 1-3 december arrangeras elbilsmässan eCarExpo på Svenska mässan i Göteborg. En av de förväntade publikdragarna är A6 Avant e-tron concept som visas upp för första gången i Göteborg. Bilen är så länge en konceptbil men har stora likheter med den kommande modellen.

Audi är en av pionjärerna inom elektrifiering och ställer om hela modellprogrammet för att från 2026 enbart lansera elbilar och från 2033 enbart tillverka elbilar. I Audi-montern visas konceptbilen A6 Avant e-tron som bygger på den helt nya elbilsplattformen, Premium Platform Electric (PPE), som får premiär i nya Q6 e-tron under första kvartalet 2024. Under 2024 premiärvisas även serietillverkade A6 Avant e-tron, en modell som har stora likheter med konceptbilen som visas i Göteborg och förväntas bli en Sverigefavorit.

I Audi-montern visas även nya SQ8 e-tron, som är den sportigare versionen av komfortkungen Q8 e-tron. Unikt för modellen är de tre elmotorerna som ger en boosteffekt på 503 hk/370 kW och ett vridmoment på 973 Nm. Audi visar även ett prov från märkets avdelning för skräddarsydda lösningar, Audi Exclusive, där RS e-tron GT lackerats i specialkulören Velvet purple och fått en interiör som går ton i ton. Prestandaversionen från Audi Sport har en effekt på 646 hk och levererar även när det gäller laddning med 800-voltsteknik och upp till 270 kW. Populära Q4 e-tron har ökat starkt under året och fått en omfattande uppgradering med bland annat ökad motoreffekt, snabbare laddning och utökad standardutrustning.

Under mässdagarna kan besökarna provköra både Audi Q4 e-tron och Audi Q8 e-tron.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.