Audi e-tron Spyder avtäckt på bilsalongen i Paris

När höstens stora bilsalong nu slår upp portarna presenterar Audi sin öppna sportbilsstudie Audi e-tron Spyder. Showbilen som visas på Paris Motor Show är en plugin-hybrid – 4,06 meter lång, 1,81 meter bred och bara 1,11 meter hög. Den tvåsitsiga bilen är utrustad med en 300 hk stark V6 TDI-motor med dubbelturbo placerad vid bakaxeln, samt två elmotorer som tillsammans utvecklar 87 hk vid framaxeln.

Den låga totalvikten för Audi e-tron Spyder – 1 450 kg – i kombination med det höga vridmomentet i TDI-motorn (650 Nm) och de två elektriska motorerna (352 Nm) resulterar i imponerande prestanda. Bilen accelererar till 100 km/h på 4,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den mittmonterade 3,0 TDI-motorn driver bakhjulen via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Kombinationen av TDI och eldrift ger även god bränsleekonomi med mycket låga utsläppsnivåer. Audi e-tron Spyder behöver bara 2,2 l diesel/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 59 g/km. En 50-literstank ger en aktionsradie på långt över 100 mil. Den öppna sportbilen kan också köras strikt på el och uppnår därmed nollutsläpp på sträckor upp till 50 kilometer, toppfarten är då 60 km/h.

Intelligent fördelning av kraft, låg vikt, kort axelavstånd och 50:50 viktfördelning resulterar i optimal dynamik och smidiga, precisa köregenskaper. Karossen som byggts enligt Audi Space Frame (ASF)-teknik är en hybridkonstruktion, med huv och många aerodynamiska komponenter tillverkade i kolfiber. Storleksmässigt är e-tron Spyder både längre och bredare än coupékonceptbilen som visades i Detroit. Hjulbasen är endast 2,43 meter – 22 centimeter kortare än R8 – vilket gör att karossen på e-tron Spyder upplevs som extremt kompakt.

Audi e-tron Spyder vidareför Audis nuvarande formspråk – i mer avancerad form – samtidigt som den också skvallrar om formspråket hos kommande sportbilar från Audi: kraftfull och kompakt med skarpa svepande linjer, definierade kanter och mjuka ytor. Andra designelement är den Audikarakteristiska singleframegrillen, kolfiberinlägg och LED-lampor.

Under de fyra ringarna på huven fram finns laddstationen för batterierna. Ringarna försvinner under den främre luckan och exponerar då inte bara laddningskontakten utan också en display som visar laddningstillstånd och en grafisk karta som visar den nuvarande elektriska räckvidden.

Invändigt har reglage och instrument begränsats till det absolut nödvändigaste, centrumtunneln är tunn och lätt och mittkonsolen bågformad. Det enda kontrollelementet förutom MMI är den infällda spaken för den automatiska växellådan, som sträcker sig uppåt från tunneln när bilen startas. Audi e-tron Spyder är utrustad med en stor skärm med integrerade MMI-funktioner som flankeras av två runda urtavlor. MMI kan styras via en tryckkänslig kontrollpanel på ratten – en lösning som inspirerats av moderna smartphones. Den kan även kontrolleras via MMI-styrenheten (MMI-touch) på mittkonsolen.

Själva ratten är tydligt tillplattad både på toppen och i botten i en tydlig referens till motorsporten. Hastigheten visas enbart i digital form och förutom information om hastighet, varvtal hos förbränningsmotorn och eldriften, visar den centrala skärmen också den viktigaste informationen från infotainment- och navigationssystem.

Precis som i en renodlad sportbil med mittmotor går ungefär 75 procent av kraften till bakhjulen och 25 procent till framhjulen. Om ena hjulaxeln tappar greppet kan fördelningen snabbt förändras tack vare den centrala kontrollen av hela systemet, i kombination med ESP. Denna hybridbil från Audi åtnjuter därför alla fördelarna hos quattro-tekniken.

Audi e-tron Spyder rullar på 20-tumshjul med en ny bladdesign. 245/30-däck fram och 265/30-däck bak ser till att tillhandahålla nödvändigt grepp.

För mer information finns en längre version av pressmeddelandet på www.audi-mediaservices.com. Där finns även fler bilder samt videomaterial.

På bilutställningen i Paris visar Audi även en rad andra spännande modeller. Förutom Audi e-tron Spyder visas ytterligare en konceptbil – Audi quattro concept – samt A1 1.4 TFSI 185 hk, Audi R8 Spyder 4.2 FSI och Audi R8 GT för första gången. Det är även showpremiär för nya Audi A7 Sportback.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. Är du journalist och önskar mer information, kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. 08-5538635 eller 070-7666535.