Audi och Uber bjuder på resor i Almedalen

Audi och Uber bjuder på resor i Almedalen

Åk fri shuttle med Audi och Uber under Almedalsveckan – och testa samtidigt den digitala bildelningstjänsten Audi unite. Genom ett samarbetet mellan Audi och Uber skapas nya möjligheter för intressanta möten och samtal.

Under Almedalsveckan 2015 kommer många seminarier att handla om delningsekonomin och hållbara transporter i det urbaniserade samhället. Ett bilföretag som redan etablerat ett koncept för bildelning i Stockholm är Audi. Nu tar Audi med sig konceptet till Almedalen.

- Almedalsveckan ger många möjligheter till spontana och intressanta samtal. Nu bjuder vi Uber-användare på en resa och är nyfikna på vad passagerarna tycker om iden med gemensamt bilinnehav, säger Jonas Linke, Business manager Audi unite.

Bildelningstjänsten Audi unite ger upp till fem personer möjligheten att tillsammans dela på en bil ur Audis modellprogram. Bilen används bara av den egna gruppen och bokas och administreras helt genom en smartphoneapp, som också håller koll på de individuella och kollektiva kostnaderna.

- Vi ser det som en chans att visa på möjligheterna med den delande ekonomin och styrkan i digitala transportlösningar. Audi unite är en stark partner som ligger i framkant inom bilbranschen och tar led för samägande av bilar genom att använda tekniken på ett innovativt sätt, säger Lina Areblad, marketing manager Uber Sverige.

Via Uber-appen bjuder Audi på resor med bland annat laddhybriden Audi A3 e-tron.

Så här bokar du bil under Almedalsveckan:

• Välj Audi unite i Uber-appen
  • Tryck på den svarta rutan med texten “Ange upphämtningsplats”
  • Kontrollera att upphämtningsadressen stämmer och välj sedan “Beställ Audi unite”.
  • En Audi kommer och hämtar upp dig och ditt sällskap
  • Du behöver inte tänka på betalning, den här veckan är det vi som bjuder.
  • Obs! Om du befinner dig innanför ringmurarna kommer du behöva du boka bilen till någon av våra upphämtningsplatser utanför den bilfria zonen vid ringmuren.
  • Audi unite kommer finnas tillgängligt i appen mellan måndag till fredag, klockan 7-22.
  • Trycket på bilarna förväntas bli väldigt högt och tillgängligheten är därför begränsad. Om du försöker boka och det inte finns några bilar tillgängliga, prova på nytt

Fakta Audi unite:
Audi unite är ett bildelningskoncept där upp till fem personer kan dela en bil som de valt ur Audis modellprogram. Via en smartphoneapp kan alla i bilcirkeln koppla upp sig mot bilen och utöver att boka den även se var den är parkerad och hur mycket bränsle som finns kvar. Appen registrerar även hur bilen används och vad varje person ska betala.

Den totala kostnaden för varje användare faktureras en gång per månad och då ingår försäkring, underhåll, tvätt och däckskifte. Fakturan innehåller även hans eller hennes del av bilens bränsle och trängselavgifter. Inget underhåll eller andra löpande kostnader tillkommer. Den månatliga kostnaden kan fördelas lika mellan medlemmarna eller efter hur mycket var och en har använt bilen.

Fakta Uber:
Uber är en app-baserad transportlösning. Med ett enkelt knapptryck kan du beställa en resa i Stockholm, Göteborg och 300+ andra internationella städer.

För mer information vänligen kontakta:

Uber
Lina Areblad, Marknadschef, +4672 363 32 08, lina@uber.com , irene.bernald@audi.se ,
Instagram: audisverige

Audi unite
Jonas Linke, Business manager, +4670 168 65 55 jonas.linke@audi.se ; www.audiunite.se ;
Instagram: audiunite

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.