Audi på bilsalongen IAA i München: Världspremiär för interiören i Q6 e-tron

Audi på bilsalongen IAA i München: Världspremiär för interiören i Q6 e-tron

Nedräkningen för Audis första elbil baserad på den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric) har påbörjats. Under Volkswagen-koncernens Media Night den 3:e september avtäcker Audi den revolutionerande förarmiljön och interiören i Q6 e-tron. Under mediadagen på IAA Mobility i München den 4:e september, kommer journalister att få ytterligare en möjlighet att lära känna interiören i den kommande Q6 e-tron serien.

Under Group Media Night visar Marc Lichte, chef för Audi Design, hur det senaste i Audis design-DNA, interiören i Audi Q6 e-tron, sätter människorna i centrum av bilen. Digitaliseringen är mer närvarande och samtidigt ett estetiskt designelement. Det nya konceptet är nästa steg i Audis transformation till uppkopplad premiumleverantör av elmobilitet. Med den nya E3-elektronikarkitekturen i Audi Q6 e-tron integreras bilen sömlöst i kundens digitala ekosystem genom att erbjuda en ständigt uppdaterad och personlig infotainmentupplevelse.

Även under pressdagen den 4:e september kan journalister besöka mässcentret i Riem för att uppleva interiören i Audi Q6 e-tron, som visas upp i en kamouflerad förproduktionsmodell. I Volkswagen-koncernens monter kommer utställningen dessutom ge en inblick i den tekniska plattformen för framtidens e-mobilitet hos Audi, inklusive en PPE-drivlina. Oliver Blume, chef för VW-koncernen, och företagsledningen – i Audis fall nya VD:n Gernot Döllner och Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör – kommer att presentera strategier och teknik för vägen mot en elektrisk framtid på koncernens presskonferens den 4 september kl. 09:10.

Från den 5 september kommer Audis publika utställlning på Wittelsbacherplatz i centrala München fokusera på märkets omfattande elbilsflotta. Där kommer Audi även att visa olika exempel på hur materialkretslopp kan implementeras i serieproduktion som en del av en cirkulär ekonomi. Besökarna kommer också att kunna titta närmare på eldrivna Audi activesphere concept – en 4-dörrars crossover-coupé för en aktiv livsstil. Paneldiskussioner om ämnen som hållbarhet och design, laddning och aerodynamik, digitalisering och prestanda samt provkörningar med eldrivna Audi-bilar är fler prov på de fyra ringarnas närvaro på IAA.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.