Audi planerar för Audi e-tron GT

Audi planerar för Audi e-tron GT

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Den nya fyradörrars Gran Turismon ger en föraning om framtidens prestandamodeller från Audi Sport. Den eldrivna sportbilen kommer att tillverkas i Böllinger Höfe utanför Neckarsulm, där bl.a. Audi R8 tillverkas. För att utnyttja synergierna i koncernen sker utvecklingen i ett nära samarbete med Porsche när det gäller arkitekturen i de större eldrivna modellerna.

Redan i år presenteras den första elbilen i Audis program - Audi e-tron. Suven premiärvisas i sommar och kommer att tillverkas i den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel, som även kommer att inrymma batteritillverkning.