Audi Q4 e-tron edition S line

Audi Q4 e-tron uppdaterad med längre räckvidd, högre effekt, mer utrustning

Audi fortsätter växa med fokus på elbilar. Till den stora ökningen av leveranserna under första halvåret 2023 (+51,2 procent) bidrog framför allt Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron. Modellår 2024 får nu en omfattande uppgradering med ett nyavstämt chassi, ökad effektivitet, karaktäristiskt sound och utökad standardutrustning. Förutom ett optimerat drivkoncept och högre laddeffekt utökas även funktionerna i förarassistanssystemen. Den adaptiva körassistenten (tillval) stödjer nu även filbyten. Uppdaterade Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron kommer att kunna beställas inom kort till oförändrat instegspris från 622 800 kr.

• Snabbare laddning, högre effekt, karaktäristiskt sound
  • Sportigare chassi med Audi DNA
  • Säkrare med omfattande assistanspaket

Samtliga varianter av Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron har ett stort batteri med en nettokapacitet på 77 kWh (brutto 82 kWh). Tack vare optimerad cellkemi har snabbladdningseffekten förbättrats, så att de under idealiska förhållanden kan laddas från 10 till 80 procent på cirka 28 minuter. quattro-modellerna får även en höjd snabbladdningseffekt på maximalt 175 kW medan de bakhjulsdrivna varianterna kan laddas med maximalt 135 kW.

Den uppdaterade batteriskyddsfunktionen begränsar nu även laddningsnivån automatiskt till 80 procent för att förlänga batteriets livslängd. För smart rese- och laddningsplanering prioriterar e-trons ruttplanerare nu ultrasnabba HPC-laddningsstationer (HPC = High Power Charging). Om man följer den valda rutten förkonditioneras batteriet innan ankomsten till laddningsstationen. Förkonditioneringen anpassas även för att ge snabbare laddning om en HPC-station valts som destination. För första gången efterkonditioneras även batteriet i Audi Q4 e-tron. Batteriet fortsätter kylas via bilens termostyrning, till exempel om det efter körning eller laddning överskrider en fast definierad temperaturtröskel.

Nytt drivsystem med högre verkningsgrad och högre effekt

Oavsett bakhjuls- eller fyrhjulsdrift arbetar nu en permanentmagnet-synkronmotor (PSM) på bakaxeln i alla Audi Q4 e-tron modeller. I och med uppdateringen får Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron en helt nyutvecklad PSM med både högre effektivitet och högre effekt, vilket ger både längre räckvidd och suverän kraftutveckling. Bakhjulsdrivna Audi Q4 Sportback 45 e-tron har till exempel en räckvidd på upp till 528 mil enligt WLTP-cykeln.

Audi Q4 45 e-tron och Q4 Sportback 45 e-tron med bakhjulsdrift utvecklar 210 kW (286 hk) och accelererar från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder. Fyrhjulsdrivna Audi Q4 45 e-tron quattro och Audi Q4 Sportback e-tron quattro med 210 kW (286 hk) gör 0–100 km/h på 6,6 sekunder. Toppversionerna Audi Q4 55 e-tron quattro och Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro med 250 kW (340 hk) gör samma sträcka på endast 5,4 sekunder. Topphastigheten ligger nu på 180 km/h för alla varianter.

Den nya elmotorn är effektivare tack vare optimerad värmestyrning med energibesparande kylning. Tack vare geometrin och kugghjulens placering i växellådan samt komponenter som leder och fördelar oljan, stiger temperaturerna i drivlinan knappt. Kylkretsen ser i sin tur till att oljetemperaturen regleras. Dessutom finns en vattenkylmantel på statorns utsida.

Förbättrad styrrespons: Chassi med Audi DNA

I linje med Audis DNA förbättrar den nya chassiavstämning balansen för ännu högre komfort, körglädje och stabilitet. Oavsett om bilen har standardchassi, sportchassi eller chassi med dämparreglering har styregenskaperna och dämparinställningen anpassats. Resultatet är en harmonisk dämpning, förbättrad styrrespons och stramare karosskontroll. Sportchassit sänker karossen med 15 millimeter. Den nya fjädrings-/dämparavstämningen och den nya styrningsavstämningen ger tillsammans en Audi-typiskt balanserad, solid körkänsla och sportig styrrespons. Audi Q4 e-tron reagerar mer direkt på rattimpulser för ännu sportigare och smidigare känsla.

Nytt system: Filbytesassistent

Audi Q4 e-tron kan nu som tillval utrustas med filbytesassistent i kombination med adaptiv körassistent för hastigheter över 90 km/h på motorvägar. Den ingår i Assistans- och Säkerhetspaket Pro och kan aktiveras via MMI. Det nya systemet visar med vita pilar på kombiinstrumentet och på augmented reality head-up displayen om och i vilken riktning det är möjligt att byta fil utan risk. Om föraren inleder filbytet genom att aktivera blinkersspaken hjälper systemet aktivt till med styrningen. När bilen befinner sig i det nya körfältet stängs blinkerssignalen av igen. Personen bakom ratten behåller dock alltid ansvaret. Det assisterade filbytet genomförs med hjälp av data från den bakre radarn.

Den adaptiva farthållaren (tillval) reglerar avståndet till framförvarande fordon i längdled genom att accelerera och bromsa. Den adaptiva körassistenten kompletterar den adaptiva farthållaren med väghållning i sidled genom små styrkorrigeringar för att hålla bilen i mitten av körfältet. För att bibehålla kontrollen i sidled behöver föraren röra lätt vid den kapacitiva ratten, som är en del av systemet, för att visa att hen är uppmärksam.

Filbytesvarnaren övervakar trafiken bakom och bredvid bilen och varnar föraren om han eller hon tänker byta fil i en kritisk situation. För detta använder systemet även informationen från de bakre radarsensorerna. Utöver de assistanssystem som ingår som standard finns nu Assistanspaket plus och Assistans- och Säkerhetspaket Pro som tillval.

Uppgraderad standardutrustning och Edition-modeller

Audi MMI Navigation plus, Audi connect Navigation & Infotainment samt det digitala 10,25-tums kombiinstrumentet Audi virtual cockpit ingår nu i standardutrustningen.

Med nya edition S line utökar Audi det omfattande utbudet av tillvalsmöjligheter. Specialversionen känns igen på sportiga accenter i form av lackering i kiselgrått, glaciärvit metallic eller mytsvart metallic, där hjulhus- och nedre dörrpaneler är lackerade i kontrasterande mytsvart metallic. 21-tumsfälgar i matt bronsfärgad 5-W-ekers stjärndesign, mörktonade Matrix LED-strålkastare och LED-baklyktor samt bronsfärgade Audi-ringarna på D-stolpen bidrar till bilens unika karaktär.

Egen akustisk identitet tack vare unikt sound

Audi Q4 e-tron-modellerna är inte bara unika rent visuellt och genom sina köregenskaper, utan nu även akustiskt. Med uppdateringen finns det möjlighet att ge den en egen akustisk identitet (tillval). Det typiska ”karaktärsljudet” skiljer Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron från andra eldrivna Audi-modeller, men även från elbilar från andra tillverkare. För att öka trafiksäkerheten ytterligare kommer alla varianter framöver inte bara att märkas akustiskt i låga hastigheter upp till ca 25 km/h, utan även därutöver.

Det digitalt skapade ljudet hörs via två utvändiga högtalare bak och två invändiga högtalare i bakdörrarna och kan beställas som extrautrustning från fabrik. Den innovativa ljudbilden varierar beroende på last och hastighet upp till bilens topphastighet. Det omisskännliga ljudet har en hög igenkänningseffekt och förstärker bilens identitet emotionellt.

Vid behov kan systemet när som helst avaktiveras i menyn ”Audi drive select”. Det lagstadgade varningsljudet AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) är integrerat i ”karaktärsljudet” och alltid aktivt. Infotainmentsystemets ljud påverkas inte av detta.

Elbilspionjären Audi Bryssel tillverkar Audi Q4 e-tron

Från och med slutet av året kommer Audi även tillverka Audi Q4 e-tron-modellerna i Bryssel – utöver i Zwickau. Audi utökar därmed produktionskapaciteten och svarar på den höga efterfrågan. Sedan december 2022 tillverkas även Audi Q8 e-tron och Audi Q8 Sportback e-tron i Bryssel. Dessförinnan har Audi e-tron, som var märkets första helt eldrivna serietillverkade modell, rullat av bandet sedan 2018. Audi Bryssel är dessutom världens första oberoende certifierat CO2 -neutrala fabrik för storserietillverkning i premiumsegmentet.

Audi planerar att ställa om alla anläggningar för produktion av elbilar. Efter Bryssel och Böllinger Höfe i Neckarsulm (Audi e-tron GT) kommer elbilstillverkningen starta i Ingolstadt i samband med lanseringen av den första modellen på nya Premium Platform Electric (PPE). I slutet av årtiondet kommer alla Audi-anläggningar att tillverka minst en helelektrisk modell. Som redan uppnåtts i Bryssel och Győr har alla Audi-anläggningar som mål att nå CO2 -neutral produktion**till 2025.

Förbruknings- och utsläppsvärden vid blandad körning enligt WLTP*

Audi Q4 45 e-tron:
19,2-16,8 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp

Audi Q4 Sportback 45 e-tron:
18,6-15,6 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp
Audi Q4 45 e-tron quattro:
19,5-17,2 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp

Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro:
18,9-16,2 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp

Audi Q4 55 e-tron quattro
19,5-17,2 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp

Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro
18,9-16,3 kWh/100 km; 0 g/km CO2-utsläpp

*De angivna förbruknings- och utsläppsvärdena har fastställts i enlighet med lagstadgade mätmetoder. Uppgifterna gäller ej enskilda fordon och utgör inte en del av erbjudandet, utan är enbart tänkta att tjäna som en praktisk jämförelse mellan de olika fordonstyperna. Svenska standardutrustning, extrautrustning och tillbehör (påbyggnadsdelar, däckformat etc.) kan påverka relevanta fordonsparametrar, som t.ex. Vikt, rullmotstånd och aerodynamik förändras och påverkar förutom väder- och trafikförhållanden samt individuella köregenskaper även bränsleförbrukningen, strömförbrukningen, CO2 -utsläppen och ett fordons prestandavärden

**Med CO₂-neutralitet menas ett tillstånd där Audi efter att ha utnyttjat andra tänkbara reduktionsåtgärder avseende CO₂-utsläpp som orsakats av Audis produkter eller verksamheter, åtminstone kvantitativt kompenserar för CO₂-utsläpp som fortfarande finns och/eller inte kan undvikas inom ramen för leveranskedjan, tillverkningen och återvinningen av Audi-bilar genom frivilliga och globalt genomförda kompensationsprojekt. CO₂-utsläpp som uppstår under fordonets användningsfas, dvs. från det att fordonet överlämnas till kunden, tas inte med i beräkningen.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,61 miljoner nya bilar 2022. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.