Audi quattro Test Drive - satsar på syntetisk diesel i Åre

Åre - För tolfte året i rad genomför Audi kör- och säkerhetsträningar på Åresjöns is. Nytt för i år är att bilarna körs på ett av framtidens drivmedel; Paradiesel®.

Under årets upplaga av Audi quattro Test Drive på Åresjön, där deltagarna utbildas till bättre och säkrare förare av professionella instruktörer, körs bilarna delvis på biodiesel. Dieselmotorerna i de A4 3.0 TDI quattro som används i övningarna drivs av Paradiesel som är en syntetisk diesel framställd från naturgas med 5 procents inblandning av biodiesel.

Den syntetiska dieseln är genomskinlig, luktfri, fri från olja, svavel och andra föroreningar vilket gör utsläppen betydligt renare. FramTidsbränslen som är leverantör av Paradiesel, har som målsättning att medverka i en tillverkning av bränslet från biomassa och tester pågår redan idag med olika förnybara blandningar.

Användandet av syntetisk diesel i Åre går helt i linje med Audis satsning på effektivitet och syntetisk diesel testas inom flera områden både internationellt och i Sverige. Bränslet användes bland annat av Audi i det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans, där märket tagit hem de tre senaste årens segrar. Under 2007 genomförde Audi Sverige tillsammans med Motormännen, FramTidsbränslen och Bosch framgångsrika tester med syntetisk diesel i en Audi A3 2.0 TDI och nu fortsätter samarbetet med FramTidsbränslen under än mer extrema förhållanden i Åre.

- Vi är glada att samarbetet med Audi fortsätter och stolta över att det sker i samband med världscupfinalen i Åre. Det är en milstolpe för syntetisk diesel i Sverige och ger oss ny energi att utveckla Paradiesel från förnybar råvara, säger Bengt Aldén, VD på FramTidsbränslen.

Åresjön ingår i ett Natura-2000 område vilket innebär att den har en speciell bevarandeplan. Alla evenemang på isen måste därför vara så skonsamma mot miljön som möjligt.

- Åre kommun har som policy att kräva förnyelsebart bränsle för att medge motoraktiviteter på Åresjön. Audi har visat god vilja att tillmötesgå detta genom att använda syntetisk diesel med inblandning av 5 procent förnyelsebart bränsle, säger Olle Olovsson, nämndordförande i Miljö-, bygg- och räddningsnämnden på Åre kommun.

- Det känns spännande att använda en ny typ av bränsle som är skonsammare mot miljön än traditionell diesel i våra aktivitetsbilar. Detta passar väl med vår ambition att ligga i framkant vad gäller teknikutveckling, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.

Audi quattro Test Drive startade vecka 8 och pågår till och med vecka 11 då även den alpina världscupfinalen avgörs i Åre.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2008 såldes mer än 1 003 000 nya Audi-bilar över hela världen. Audi omsatte under 2007 mer än 33,6 miljarder euro och hade närmare 54 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. 2009 firar Audi 100 år av försprång.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.