Audi startar samarbete med bostadsutvecklaren Oscar Properties

Audi startar samarbete med bostadsutvecklaren Oscar Properties

Stockholm är först i världen med Audis nya biltjänst Audi unite som gör det möjligt att dela en Audi med upp till fyra vänner eller grannar. Nu inleder Audi ett samarbete med bostadsutvecklaren Oscar Properties där Audi unite erbjuds i flera projekt som en tjänst för de boende.

Audis dotteravdelning i München; Audi Business Innovation GmbH, har tillsammans med kreatörer, programmerare och ”testkörare” i Stockholm utvecklat ett helt nytt sätt att dela en bil tillsammans med vänner, grannar, löparkompisar, föräldrar eller arbetskamrater.

Audi har nu valt Oscar Properties till ”preferred partner” för Audi unite vilket innebär att de tillsammans kommer att erbjuda skräddarsydda erbjudanden och service till boende i Oscar Properties hus. I de större nyproduktionsprojekten som Norra Tornen i Vasastan samt 79&Park på Gärdet aktiveras tjänsten i form av egna parkeringsplatser samt en Audi unite-app som gör det lättare att hitta grannar i huset som vill dela en bil.

- Både Audi unite och Oscar Properties erbjuder innovativa och modern lösningar för människor som värdesätter ett urbant liv. Tillsammans underlättar vi för de boende i Oscar Propertis hus som vill dela en premiumbil, säger Caroline Pott, Head of Product Development and Customer Experience, Audi mobility innovations.

Tanken med Audi unite är att det ska vara enklare och smidigare att dela en premiumbil för alla som inte behöver bil dagligen eller då man är i behov av en extrabil.

- Vi gör i stort sett aldrig samarbeten med externa varumärken men när Audi kom hit och berättade om sin nya produkt kände vi att den var som gjord för våra bostadsprojekt. Vi ser samarbetet med Audi unite som en service för de boende i våra hus, säger Oscar Engelbert, vd Oscar Properties.

För mer information vänligen kontakta:

Audi unite
Caroline Pott, Head of Product Development and Customer Experience, Audi mobility innovations. +49 151 16000376, caroline.pott@audi.de

Oscar Properties
Oscar Engelbert, 070 568 00 01, oscar@oscarproperties.se

För högupplösta pressbilder och intervjubokningar vänligen kontakta:
Lotta Balodis, 070 483 62 25, lotta@bystrombalodis.se

Irene Bernald, Informations- och PR-chef, +4670 538 65 51, irene.bernald@audi.se

www.audiunite.com www.oscarproperties.se

Fakta Audi unite

Bakgrunden till Audis nya innovationsprodukt Audi unite är att vårt behov av bil förändras, framförallt i storstäderna. Audi unite styrs från en användar-app som fungerar som en digital instrumentpanel. Med appen kan alla i bilcirkeln koppla upp sig mot bilen och utöver att boka den även se var den är parkerad och hur mycket bränsle som finns kvar. Appen registrerar även, via en liten ”beacon”, som varje förare sätter på sin nyckelring hur bilen används och vad varje person ska betala.

Gruppen kan välja ur Audis hela modellprogram och bilen specialtillverkas efter varje grupps behov. En liten A1 kanske passar för två kompisar i stan, en Q7 för tre grannar med barn som behöver en stor, bekväm bil då och då samt en R8 för ett gäng vänner med stort bilintresse.

Den totala kostnaden för varje användare faktureras en gång per månad och då ingår försäkring, underhåll, tvätt och däckskifte. Fakturan innehåller även hans eller hennes del av bilens bränsle, trängselavgifter och övriga bilvätskor. Inget underhåll eller andra löpande kostnader tillkommer. Den månatliga kostnaden kan fördelas lika mellan medlemmarna eller efter hur mycket var och en har använt bilen.

Fakta Oscar Properties

Oscar Properties grundades 2004 med visionen att skapa moderna bostäder som är så unika att människor aktivt söker upp dem vid valet av nytt boende. Verksamhetens kärna har allt sedan starten varit modern arkitektur och design med utgångspunkt i varje byggnads historia eller en framtida vision vid nybyggnadsprojekt. Det visuella och funktionella kombineras med ett unikt utbud av kringtjänster baserat på en djup förståelse för hur människor vill bo och leva i staden.

Oscar Properties har uppfört en rad uppmärksammade bostadsprojekt genom både konvertering och nyproduktion; exempel är Chokladfabriken på Kungsholmen, Biografen på Östermalm och HG7 i Hammarby Sjöstad.

Världskända arkitekter som OMA (Norra Tornen), BIG (79&Park) och Herzog & de Meuron (Gasklockan) samarbetar nu med Oscar Properties föratt skapa delar av en ny stadsbild i Stockholm. Projektportföljen uppgår till cirka 2700 bostäder varav 469 är under produktion.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 741 100 nya bilar 2014. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har ca 80 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 55 800 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2015 och 2019 planerar Audi att investera ca 24 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.