Audi unite lanseras i Stockholm – ett helt nytt sätt att dela bil med dina vänner

Stockholms invånare är snabba på att ta till sig nya trender och alltmer öppna för att dela tillgångar.  Audi har därför valt Stockholm som första marknad för att lansera ett helt nytt mobilitetskoncept: Audi unite. Konceptet innebär att upp till fem vänner, kollegor eller grannar delar på en bil inklusive tillhörande tjänster. En interaktiv smartphone-lösning gör det smidigt att boka bilen och fördela kostnader.

Vårt behov av bil förändras. Framförallt i storstäderna. Därför erbjuder Audi en helt ny form av tillgång till bil. Audi unite är ett enkelt och smart sätt att dela bil med upp till fem personer. Första lanseringen i världen sker i Stockholm.

Den som går med i Audi unite väljer upp till fyra personer att dela en egen utvald Audi med. Det kan vara vänner, kollegor eller grannar. Med hjälp av en smartphone-app kan gruppen lätt boka bilen och en så kallad Audi unite beacon, ett elektroniskt ID, gör det lätt att se vem som för tillfället kör bilen och underlag till att fördela kostnader.

-  Med Audi unite lanserar vi en ny generation mobilitetstjänster som är skräddarsydda för en ny generation kunder i städerna. Vi erbjuder dem den absolut mest flexibla tillgången till en bil med verklig premiumkänsla, säger Luca de Meo, försäljning- och marknadsdirektör Audi AG.

I Audi unite finns ett brett modellprogram att välja mellan; från A1 till A8, inklusive Q, RS, och R8. Dessutom ingår supereffektiva A3 Sportback e-tron och g-tron – miljöbilar med det allra senaste inom drivteknik. Audi unite gör det alltså möjligt att välja den bil som passar behoven bäst. I avtalet, som löper på 12 eller 24 månader, ingår ett avancerat system för att identifiera förare och bil, automatisk fakturering, en biltvätt per månad, helförsäkring, service och skifte mellan sommar- och vinterdäck.

Med Audi unite följer en app som blir en del av den digitala vardagen i gruppen. Med appen kan man reservera bilen, se var den befinner sig och kontrollera bränsle, allt direkt från mobiltelefonen. Audi har också specialutbildat personal som blir navet för allt som har med Audi unite att göra, till exempel bilunderhåll, försäkringsfrågor och support för appen. Är man intresserad av Audi unite men kanske har svårt att själv hitta deltagare till en egen bilgrupp, erbjuder Audi unite en tjänst för att matcha ihop deltagare till andelsbilen.

Grunden till Audi unite lades 2013 av ett team av experter från Audi och designerduon Clemens Weisshaar och Reed Kram med designkontor i Stockholm. De startade ett pilotprojekt för att utveckla banbrytande mobilitetstjänster, ett premiumalternativ till de traditionella bilpoolerna.

-  Audi kontaktade oss för att förverkliga ett helt nytt koncept för micro-delning. Tillsammans satte vi igång att förändra bilden av den traditionella bilpoolen och ta ytterligare ett steg, säger Reed Kram. Som första stad att omsätta detta i valde vi Stockholm eftersom staden ligger i topp i EU:s innovationsranking. Viljan och kulturen att dela på resurser hos invånarna gör Stockholm till en bra plats för nya idéer inom mobilitetområdet.

Marco Schubert, nytillträdd chef för Audi Sverige ser positivt på möjligheterna med Audi unite:

-  Audis devis är ”Vorsprung durch technik” och här har vi ett perfekt exempel på vad det kan innebära i realiteten. Med Audi unite erbjuder vi en lösning på ett behov som finns framförallt i större städer som Stockholm. Det är många t.ex. nystartade företag och entreprenörer som behöver en smidig lösning för bilbehovet och som kan tänka sig att dela både kostnad och bil med likasinnade.

Audi unite i korthet:

• upp till fem personer kan dela på en bilandel i någon av Audis exklusiva modeller
  • inkluderar tillhörande biltjänster som service, försäkring och biltvätt. Systemet fördelar månads- och bensinkostnad. Ett komfortpaket kan väljas till för utökad service.
  • avancerad teknik i bilen som gör det lätt och smidigt att nyttja sin andel av bilen
  • För mer information, besök Audi unite shop i Audi Forum, Kungsträdgårdsgatan 20 i Stockholm eller på: www.audiunite.com

Om Clemens Weisshaar och Reed Kram

Clemens Weisshaar och Reed Kram är världsberömda och oerhört framstående inom designområdet. De har kallats ”förtrupperna för nästa generations digitala designers” (FORM Magazine) och ”affischpojkarna för en ny typ av designers” (International Herald Tribune). Deras projekt spänner från mjukvaruutveckling till processdesign, från produktdesign till arkitektur. Weisshaar och Kram:s arbetsfält ligger i skärningspunkten mellan det digitala och det rent fysiska och förblir orubbligt i ”redesigning design” (Arch+Magazine). Deras arbeten har ställts ut över hela världen och hör till de permanenta samlingarna på Vitra Design Museum, Weil am Rhein, Museum of Modern Art, New York liksom på Centre Pompidou, Paris.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.