Audi utbildar alpina landslaget i säkrare och snålare körning

Den 9 juni samlar Audi samtliga aktiva i det alpina världs- och europacuplaget till Audi Driving Experience på Gimo flygfält utanför Östhammar. Målsättningen är att göra det alpina landslaget, som tillbringar åtskilliga mil på vägarna under ett år, till säkrare förare som dessutom kör smartare och snålare.

Förutom det sedan länge etablerade sponsorsamarbetet delar även Audi och det alpina landslaget ett gemensamt fokus vad gäller säkerhet och miljö. Då utövarna och deras team spenderar många timmar och mil på vägar runt om i Europa varje år är säker körning och kunskap om bilens assistanssystem av största vikt. Detsamma gäller för smartare körning i syfte att minska bränsleförbrukningen och miljöpåverkan i så stor grad som möjligt. Genom mer medveten körning kan landslaget spara såväl på miljön som på de egna bränslekostnaderna. Upp till 20 procent av bränsleförbrukningen kan nämligen föraren själv påverka.

– Sedan flera år tillbaka kör vi endast med dieseldrivna Audibilar för så låg bränsleförbrukning som möjligt. Genom att köra mer miljösmart bidrar vi inte bara till en lägre miljöpåverkan, vi kan även reducera våra bränslekostnader med mellan 10-20 procent, säger Gunnar Neuriesser, marknadskoordinator för det alpina landslaget.

Den skräddarsydda Audi Driving Experiencedagen består dels av ett teoretiskt pass, där utövarna och deras team bland annat får lära sig hur man som förare kan köra så bränslesnålt som möjligt. Deltagarna får även en genomgång av Audis olika säkerhetssystem för att kunna förstå och ta hjälp av dessa på bästa sätt vid körning. I de praktiska momenten får de sedan omsätta kunskaperna under ledning av instruktörerna Susanne Kottulinsky och Jerry Åhlin, båda med lång erfarenhet av kör- och säkerhetsträning.

Under utbildningen kommer deltagarna att köra med sina egna bilar för att kunna tillämpa sig de nya kunskaperna på bästa möjliga sätt för framtida körning.

– Säkerheten för våra utövare när de är ute på vägarna är väldigt viktig och en förutsättning är att alla känner sig trygga med sin bil och sin egen körning, säger Gunnar Neuriesser.

Media som önskar att medverka vid Audi Driving Experience tillsammans med det alpina landslaget är välkomna att kontakta Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, på 070-766 65 35.

Sedan starten 1997 har närmare 2 500 förare deltagit i kör- och säkerhetsträning hos Audi Driving Experience. Audi Sverige har tidigare arbetat med att utbilda förare inom konceptet Audi Smart Drive i syfte att reducera miljöpåverkan genom lägre bränsleförbrukning och medveten körning.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2009 såldes närmare 950 000 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.