DTM Norisring: Depåstoppen blir avgörande

DTM: I helgen ska Mattias Ekström försvara sin ledning i DTM på Norisring, stadsbanan mitt i Nürnberg. Trots att det är Audis hemmabana har Audibilarna inte riktigt trivts här de senaste åren men nu ska det bli ändring på det. Med den nya Audi A4 DTM-bilen som har förbättrad aerodynamik och topphastighet ska denna bana bli en favorit, med lite tur och skicklighet från förarna. - Jag har många goda minnen från den här banan, för här tog jag min första pole position och vann sprintracet vi körde 2002, säger Mattias Ekström. Banan är 2,3 km och tävlingen körs över 72 varv. På den här banan gäller det att ha en bra taktik när det gäller depåstoppen. Genom att banan är kort och tar enbart 50 sekunder att åka runt så får man inte göra för många missar. Om man missar kan det resultera i att man hamnar bakom långsammare bilar som stoppar upp eller att man halkar ned och tappar placeringar. - Det gäller att allting klaffar på den här banan, det finns inget utrymme för misstag, säger Ekström. Med endast en poäng före tvåan Gary Paffett och nio poäng före teamkollegan Tom Kristensen kommer Mattias Ekström få det hett om öronen. - Förra året tappade jag mästerskapsledningen på denna bana och jag vill ogärna upprepa samma sak i år igen, säger Ekström. När DTM besökte den här banan förra året kom det 132.000 besökare för att följa loppet och i år räknas det komma ännu fler. Förhoppningsvis blir det ingen repris på förra året då mästerskapsledningen tappades, utan att en fortsatt ledning ännu står fast efter denna helg. OBS att TV-tiderna är något annorlunda på söndag. Tävlingen startar senare på grund av tysk TV:s bevakning av Tour de France. TV-tider SVT 24 Sön 17 juli kl 17.30 SVT 2 mån 18 juli kl 22.30 Race SVT 2 tis 19 juli kl 16.40 Race Ställning förare DTM 1 Mattias Ekström Audi Sport Team Abt Sportsline 35 2 Gary Paffett Mercedes 34 3 Tom Kristensen Audi Sport Team Abt 26 4 Jean Alesi Mercedes 17 Mika Häkkinen Mercedes 17 6 Jamie Green Mercedes 13 Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57