Premiär för Q8 e-tron Dakar edition på eCarExpo den 2-4 februari

Europapremiär för Q8 e-tron Dakar edition på eCarExpo

Audi firar segern i Dakarrallyt och premiärvisar Audi Q8 e-tron Dakar edition på elbilsmässan eCarExpo på Friends Arena den 2-4 februari. Modellen är inspirerad av världens tuffaste ökenrally och bjuder på offroad-egenskaper med terrängdäck, förhöjd markfrigång och quattro fyrhjulsdrift.

Nyligen skrev Audi historia genom att vinna Dakarrallyt. Välmeriterade Carlos Sainz och Lucas Cruz tog hem segern i eldrivna RS Q e-tron efter 790 mil i det utmanande ökenrallyt.

Nu firar Audi segern genom att visa upp en specialmodell, inspirerad av satsningen i Dakarrallyt. Helgen den 2–4 februari är det europeisk mässpremiär för Audi Q8 e-tron Dakar edition under elbilsmässan eCarExpo på Friends Arena.

Audi Q8 e-tron Dakar edition har optimerats för körning i utmanande förhållanden med bland annat terrängdäck, förhöjd markfrigång och specialutrustning. Adaptiv luftfjädring och quattro fyrhjulsdrift är standard och batteriet på 106 kWh netto motsvarar Q8 55 e-tron.

Under mässan visar Audi även upp fler nyheter i elbilsprogrammet. Uppdaterade Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron har fått nyavstämt chassi, förkonditionering av batteriet, ökad snabbladdningeffekt och nyutvecklade motorer med högre effekt. Standardutrustningen har dessutom utökats med bland annat navigationssystem. I montern visas även sportigt avstämda SQ8 Sportback e-tron och RS e-tron GT från Audi Sport. Provkörning erbjuds dessutom med Q4 e-tron, Q8 e-tron och RS e-tron GT.

En presentation av nyheterna äger rum i montern fredagen den 2 februari klockan 08:40.

Mer information om Q8 e-tron Dakar edition

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.