Försäljnings- och produktionsrekord för Audi 2010

Försäljnings- och produktionsrekord för Audi 2010

Audi slog rekord i såväl leveranser som produktion under 2010. Den globala försäljningen uppgick till 1 092 400 och närmare 1 150 000 bilar tillverkades. Det är en ökning med 15 respektive 23,4 procent jämfört med 2009.

2010 blev ett historiskt år för Audi. Aldrig i företagets historia har det sålts eller tillverkats fler bilar. I Kina såldes rekordmånga 227 938 bilar och i USA nådde Ingolstadttillverkaren för första gången över 100 000 nya Audi. Totalt såldes över en miljon bilar totalt (1 092 400 jämfört med 949 729, 2009) – mycket tack vare högpresterande produktion i fabrikerna.

– Vi är stolta över att vi tillsammans med vårt dedikerade team så framgångsrikt lyckades möta utmaningarna 2010, säger Audi AG:s produktionschef Frank Dreves. Våra produktionssiffror är högre än någonsin i våra tyska fabriker i Ingolstadt och Neckarsulm, vilket ger oss en stabil grund inför de kommande utmaningarna i vår tillväxtstrategi.

Under 2011 kommer tillverkningen fortsätta att öka enligt Dreves. Nya Audi A6 är snart igång i Neckarsulm och till våren startar produktionen av Audi Q3 i Martorell. Utöver det planeras expansion i Ungern där man under 2013  rullar ut en bil baserad på A3-plattformen. Dessutom ska det innan 2015 fattas beslut om en möjlig fabrik i USA.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2010 såldes 1 092 400 nya Audibilar över hela världen. Audi omsatte under 2009 närmare 30 miljarder euro och hade drygt 58 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.