Helgens DTM-tävlingar på en av Ekströms favoritbanor

Helgens DTM-tävlingar på en av Ekströms favoritbanor

Karriärens första DTM-seger tog Mattias Ekström på Lausitzring. Sedan dess har svensken stått på pallen ytterligare åtta gånger på banan i det forna Östtyskland. Och med seger i förra helgens World RX-tävlingar har Ekström vinnarkänslan i kroppen.

Sedan år 2000 har DTM körts på den då nybyggda Lausitzring. Längs den 3 478 meter långa banan når DTM-bilarna farter på strax över 240 km/h. Mattias Ekström vet vad som krävs för seger på banan och åker till Lausitzring med en bra känsla i kroppen efter förra helgens seger i världsmästerskapen i rallycross på Lydden Hill i sydöstra England.

Ekström har också med sig prestationen från senaste DTM-racet på Spielberg då svensken körde upp sig från en elfteplats till tvåa. I Österrike hade Audi fem straffkilon i bilen efter kvalet till söndagens race. I det nya reglementet för 2016 avgörs straffvikterna efter varje kvalomgång i stället för att som tidigare baseras på senaste racehelgens resultat. De nya regeländringarna har tagits emot väl och överlag åstadkommit jämnare race med bilar från alla tre tillverkarna i toppen av resultatlistan.

Sandström och Åhlin-Kottulinsky redo för race i ADAC GT Masters

Mattias Ekström får sällskap från fler svenska Audi-förare på Lausitzring. Tredje deltävlingen i ADAC GT Masters avgörs också på banan. Edward Sandström kör Audi R8 LMS tillsammans med österrikaren Daniel Dobitsch för teamet kfzteile24 APR Motorsport. Mikaela Åhlin-Kottulinsky delar sin Audi R8 LMS med italienaren Marco Bonanomi för Aust Motorsport.

Följ DTM på Eurosport och ADAC GT Masters på www.adac-gt-masters.de.

Tidsschema 4-5 juni.

Lördag 4 juni 10.30-10.50 kval DTM
Lördag 4 juni 13.08-14.08 race ADAC GT Masters
Lördag 4 juni 15.28 race DTM
Söndag 5 juni 11.30-11.50 kval DTM
Söndag 5 juni 13.08-14.08 race ADAC GT Masters
Söndag 5 juni 15.13 race DTM

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.