Magisk uppkörning av Mikaela och Audi-dominans i race två

Magisk uppkörning av Mikaela och Audi-dominans i race två

Från sista startruta till 11:e plats i mål. Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Marco Bonanomi stod för den bedriften i lördagens race 1 på tyska Nürburgring. Edward Sandström och Daniel Dobitsch hade det tyngre med 13:e och 15:e plats.

Lördagsmorgonens kval blev ingen klang och jubel-föreställning för Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som noterades för sämsta tid i det 31 bilar starka startfältet.

- Jag ska egentligen inte skylla ifrån mig på nåt, det var riktigt dåliga tider jag presterade. Men nu skyller jag ändå på att vi fortfarande har problem med att få upp tempen i däcken, och dessutom låg jag på sjukhus och läkarna skar i nån slags halsbölder på mig under veckan. Så helt sprudlande av energi var jag inte i helgen, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Trots det hängde Åhlin-Kottulinsky med bra i racetempot, och plockade placering efter placering. När hon gick i depå för att lämna över Aust Motorsports Audi R8 LMS till Marco Bonanomi hade hon klättrat till 21:a plats.

- Jag trodde det inte först när de sa det när jag klev ur bilen, men vi hade ju också lite tur med många safety car-situationer, så jag som är lite krasslig fick vila en stund då och då, säger Åhlin-Kottulinsky.

Marco Bonanomi fortsatte framfarten, och tog sig upp till 11:e plats innan målflaggan föll. I söndagsmorgonens kval satte Bonanomi 16:e tid, och lämnade över bilen till Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tolva.

- Jag trodde verkligen att vi hade en topp-tio-placering på gång i dag, men först tappade jag några placeringar, så tog jag tillbaka dem innan jag blev vänd av en Lamborghini som tydligen var irriterad över att jag var i vägen eller nåt. Så det blev bara en 17:e plats i dag, säger Mikaela Åhlin Kottulinsky.

För Edward Sandström och Daniel Dobitsch såg det bra ut i starten av lördagens race. Dobitsch kvalade 19:e, men gjorde en riktigt bra start och plockade många placeringar, men gick i depå med en befarad punktering.

- Det var ingen punktering, men han hade fått en smäll på ena framhjulet så vi körde resten av racet med 14 millimeters toe-in, säger en besviken Edward Sandström som gick i mål på en femtonde plats efter att ha plockat några placeringar under sin stint.

På söndagsmorgonen kvalade Sandström 13:e, körde stabilt under den första stinten för att lämna över bilen till Dobitsch som tog bilen i mål på samma placering.

- Ja, vad ska man säga? Det här är ju ingen tävlingshelg vi är supernöjda med, om man säger så, säger Edward Sandström.

Söndagens race vanns av Connor di Philippi och Christopher Mies i en Land Motorsports Audi R8 LMS, tätt följda av Laurens Vanthoor och Florian Stoll i APR Motorsports Audi R8 LMS.

Nästa tävlingshelg i ADAC GT Masters är på holländska Zandvoort 19-21 augusti.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.