Mattias Ekström leder DTM-mästerskapet!

Mattias Ekström leder DTM-mästerskapet!

Mattias Ekström leder DTM totalt efter helgens tävlingar på tyska Norisring. Med en tredjeplats i lördagens race och en fjärdeplats i söndagens helt magiska race leder han nu med två poäng .

Mattias Ekström, vars uppladdning inför tävlingen på Norisring mest handlat om huruvida han skulle köra World RX på svenska Höljes eller DTM på tyska Norisring då de båda tävlingarna krockade i kalendern, fick nytta av sina chefers beslut att det skulle köras Audi RS5 DTM i stället för Audi S1 EKS RX.

Ett störtregn av sällan skådat slag drabbade Norisring strax innan starten av race 1 under lördagen, Mattias Ekström startade sin Audi RS5 DTM från sjätte startruta och på upptorkande bana handlade racet i stort om fajten mellan Ekström och Maxime Martin om andraplatsen bakom Bruno Spengler.

- Maxime var snabbare i regnet så jag lät honom köra förbi, konstaterade Ekström. Under de torrare sträckorna var det en tuff kamp och jag kunde köra om honom. Tyvärr hade jag lite för högt tempo i den första kurvan och han kunde ta tillbaka andraplatsen. Men jag kan inte klaga: Jag fick en pallplats, många poäng och tog över ledningen i mästerskapet.

Race två på söndagen skulle bli en ännu mer spännande föreställning, Ekström startade från femte startruta, men många av toppförarna valde att göra det obligatoriska depåstoppet tidigt i racet vilket rörde det till det i fältet.

BMW-föraren Bruno Spengler fick punktering efter omstart efter safety car på varv 32, Ekström tog flera placeringar i tumultet kring det, och strax därefter inträffade en stor krasch när Mercedes-föraren Gary Paffett kraschade in i muren i hög fart och därefter snurrade in i sidan på Audi-föraren Mike Rockenfeller. Loppet rödflaggades, men båda förarna kunde ta sig ur bilarna för egen maskin och rapporterades senare vara oskadda.

- Det visar att det är hög säkerhet i mästerskapet, jag tror det gick 270 km/h när Paffett kraschade, säger Gerhard Berger, före detta F1-förare och numera ordförande i DTM.

Det blev ett dock ett längre avbrott då armco-räckena måste lagas. Mattias Ekström startade fyra i omstarten efter regerande mästaren Marco Wittman och låg länge och jagade tredjeplatsen. På näst sista varvet tog Ekström sig förbi Wittman som dock touchade Ekström in i hårnålen på sista varvet vilket öppnade för Edoardo Mortara som tog sig förbi båda upp på tredje plats efter att Ekström, Mortara och Wittman korsat mållinjen i bredd! Ekström slutade fyra och leder nu mästerskapet med två poäng före Lucas Auer (Mercedes-Benz). Marco Wittman är under utredning för bestraffning för knuffen på Ekström. Enligt Ekström var det ett underhållande race:

- Starten gick inte så bra och stinten fram till rödflaggningen gick vilt till. Efter omstarten höll jag en fjärdeplats och drog sen fördel av fighten framför mig. Tyvärr så fick jag en push av Marco Wittmann i sista kurvan som gjorde att jag slutade fyra. Trots det var det en bra helg med många poäng och ledning i mästerskapet, konstaterade Ekström.

Nästa deltävling i DTM är 21-23 juli i Moskva, Ryssland.

Utan Ekström i EKS RX blev det tyvärr inga framgångar i World RX i Höljes, varken Mattias Ekströms stand-in PG Andersson, Topi Heikkinen eller Reinis Nitiss lyckades ta sig till final. Johan Kristoffersson vann och drar ifrån Ekström i totalen med 181 poäng mot Ekströms 143, och trots att Petter Solberg missade starten i semin och därmed en plats i finalen går han om Ekström i World RX-totalen med sina 150 poäng. Nästa deltävling i World RX är i Kanada 4-6 augusti.

Mästerskapsställning DTM

Mattias Ekström 89 p

Lucas Auer 87 p

Maxime Martin 78 p

Jamie Green 75 p

Mästerskapsställning World RX

Johan Kristoffersson 181 p

Petter Solberg 150 p

Mattias Ekström 143 p

Sebastien Loeb 125 p

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 58,4 miljarder euro 2015 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.