Mikaela Åhlin-Kottulinsky växlar upp

Mikaela Åhlin-Kottulinsky växlar upp

Mikaela Åhlin-Kottulinsky växlar upp från Audi Sport TT Cup till GT Master 2016. Mikaela har skrivit ett treårsavtal med Team Aust Motorsport och kommer att köra den internationella racingserien i en Audi R8 LMS.

GT Masters är den största racingserien efter DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Serien körs huvudsakligen i Tyskland men innefattar även tävlingar på Red Bull Ring i Österrike och på Zandvoort i Holland.

”Lycka och stolthet är självklart något jag känner nu när allting är klart. Det är många timmar och hårt arbete som ligger bakom och nu vill jag bara sätta mig bakom ratten till R8 LMS igen” berättar Mikaela som i dagarna fick helt klart med sin treårssatsning i GT Masters.

GT Masters-satsningen har blivit verklighet av två anledningar. Audi Sverige har tillsammans med Audis återförsäljarförening givit Mikaela den ekonomiska förutsättningen som huvudsponsor och Team Aust Motorsport kommer att ge henne möjligheten att få växa med uppgiften under tre år.

”Vi är glada över att kunna stötta Mikaela i hennes satsning mot målet DTM. Hon är en fantastisk ambassadör och har en lång historia med Audi. Att hon är kvinna i en mansdominerad värld gör det extra speciellt och viktig, säger Marco Schubert”, chef Audi Sverige.

De flesta stora bilmärkena finns representerade i GT Masters och många fabriksförare finns med på startlinjen. 2016 kommer det att bli ett fullt startfält med 34 bilar och förare från 14 olika nationer, vilket innebär att det kommer att bli många tuffa bataljer mellan de motorstarka och snabba tävlingsbilarna. I startfältet finns en del förare som tidigare kört både Formel 1 och DTM.

”Ja, det kommer att bli tufft därute och det kommer att gå brutalt snabbt, men jag får väl försöka använda min kvinnliga list. Det har fungerat förut” säger Mikaela, som är den första och enda kvinnan som vunnit en deltävling i en enhetsklass i racing. 2014 fick hon kliva högst upp på pallen när hon vann på Norisring i VW Scirocco R-cup. Under förra säsongen tävlade Mikaela i Audi Sport TT Cup i Tyskland och även då fick hon kliva upp på pallen på Norisring då hon körde till sig en tredjeplats.

Nu tar alltså Mikaela steget upp från framhjulsdrift och 310hk till bakhjulsdrift och 585hk. Hon kommer att köra i team med Marco Bonanomi som är fabriksförare för Audi Sport och tävlat i LMP1 de senaste åren. ”Det känns tryggt att få dela bil med en förare av den kalibern. Han hjälper mig mycket och jag är säker på att vi kommer att vara ett bra team.” säger Mikaela.

”Det här blir ett kliv in i den riktiga vuxenracingvärlden” fortsätter hon. ”Här lämnar jag min trygghetszon eftersom allt blir nytt för i år, teamet, serien och en del av banorna, och sist men inte minst tävlingsbilen som är en Audi R8 LMS med 585 hästkrafter, och dessutom bakhjulsdriven. Jag har bara kört framhjulsdrift fram till i år och självklart blir detta en rejäl utmaning och ett steg närmare mitt mål, som är att få köra DTM” säger Mikaela.

“Jag är verkligen glad över att få dela bil med Mikaela. Hon är ung, charmig och väldigt talangfull. Det kommer att bli en stor utmaning men tillsammans kommer vi att jobba hårt för att nå toppen”, säger teamkollegan Marco Bonanomi.

”Det här är en helt fantastisk chans, som jag givetvis tänker förvalta på bästa sätt. Nu längtar jag bara efter att få krypa in i overallen och trycka på startknappen” avslutar Mikaela med ett leende.

För ytterligare information kontakta:
Irene Bernald, PR- och Informationschef Audi Sverige,
Tel. 070-5365551, irene.bernald@audi.se

Bilder för fri användning

Kalender GT Masters 2016

15-17/4 Oschersleben (D)
29/4-1/5 Sachsenring (D)
3-5/6 Lausitzring (D)
22-24/7 Red Bull Ring (A)
5-7/8 Nürburgring (D)
19-21/8 Zandvoort (NL)
30/9-2/10 Hockenheim

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

E-post: mikaela.ahlinkottulinsky@hotmail.se
Född: 13 november 1992
Bor: Karlstad
Familj: Mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin, storebror Fredrik och pojkvännen Max Verstappen
Klubb: Värmlands KC
Tävlingsbil: Audi R8 LMS
Start.nr: TBA
Meriter: Vinst på Norisring VW Scirocco R-Cup, Audi Sport TT Cup 3:a Norisring
Språk: Svenska, Engelska och Tyska
Hemsida: www.mikaelaracing.com
Facebook: Mikaela Åhlin Kottulinsky

Fakta Marco Bonanomi

Född: 12 mars 1985
Bor: Italien
Meriter: Fabriksförare Audi Sport sedan 2011,
Italiensk mästare GT 2011 (Audi R8 LMS ultra)
3:e plats Le Mans 2012 (Audi R18 ultra)
Hemsida: www.marcobonanomi.com

Team Aust Motorsport

Teamchef: Frank Aust
Bakgrund: Har en lång erfarenhet inom motorsporten, dels som fabriksförare (rally) för VW Motorsport och sedan 2004 drivit racingteam i långlopp som 24h Nürburgring, Dubai. Från 2011 drivit ett tvåbilsteam i Porsche Carrera Cup i Tyskland med flertalet pallplatser.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2015. Företaget omsatte 53,8 miljarder euro 2014 och har över 85 000 medarbetare runt om i världen. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Brasilien, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Mexico 2016. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.