Nya Audi A5 Sportback: Det bästa av tre världar

Audi A5 Sportback kombinerar det bästa av tre världar. Den väcker känslor och är elegant som en coupé, samtidigt som den är komfortabel som en sedan och flexibel som en Avant. Audi A5 Sportback, som premiärvisas samma dag som Audi firar 100 år som biltillverkare, blir den tredje medlemmen i A5-familjen tillsammans med A5 Coupé och A5 Cabriolet.

Audis nya femdörrarscoupé utmärker sig med sin eleganta och långsträckta profil och framhävs genom hjulbasen på 2 810 mm och den långa taklinjen som är 36 mm lägre än på Audi A4 Sedan. Audi sätter med A5 Sportback en ny trend för hur designen på bakre delen av bilen kan kombinera sportighet, komfort och användbarhet. Den stora bagageluckan flyter harmoniskt in i den långsträckta bakdelen mellan de platta C-stolparna. Med sina korta överhäng, långa hjulbas, breda spårvidd och de fyra coupédörrarna utan fönsterramar definierar nya A5 Sportback sportig elegans.

Audi är det första bilmärket att släppa en fyradörrars coupé i premiumbilarnas B-segment. A5 Sportback är 4,71 meter lång, 1,85 meter bred och 1,39 meter hög. Trots den sportiga och slanka designen rymmer bagageutrymmet 480 liter, vilket är nästan lika stort som i A4 Avant. Med nedfällda säten rymmer det 980 liter. A5 Sportback är fyrsitsig och de båda baksätena är monterade något lägre än i A4. Interiören är rymlig och komfortabel på alla fyra platser och trots att taklinjen är lägre än på A4 Sedan, är huvud- och benutrymmet ungefär detsamma.

Alla tillgängliga motorer är direktinsprutade - dieselmotorerna använder common rail TDI, medan bensinmotorerna är baserade på FSI-tekniken och möter avgaskraven enligt EU5. Till en början kommer Audi A5 Sportback erbjudas med två bensin- och tre dieselmotorer. Bensinmotorerna 2.0 TFSI quattro med 211 hk och 350 Nm och 3,2-liters V6 quattro på 265 hk är utrustade med Audi valvelift system som ger mer effekt och lägre förbrukning.

Dieselmotorerna består av 2.0 TDI med 170 hk och 350 Nm som har en 6-växlad manuell växellåda och start-stopp-system. 2.7 TDI ger 190 hk och 400 Nm och den 3 liter stora V6-dieseln 3.0 TDI har 240 hk och 500 Nm samt quattro permanent fyrhjulsdrift.

Alla motorer är utrustade med ett regenereringssystem, vilket betyder att energi tas tillvara vid motor- och inbromsning och lagras i batteriet. När man sedan accelererar används den sparande energin för att minska den belastning som generatorn har på motorn.

Körglädjen i A5 Coupé och Cabriolet återfinns även i A5 Sportback. Det styva chassit tillsammans med den optimerade viktfördelningen är några av anledningarna till de dynamiska köregenskaperna. Audi använder mycket aluminium i tillverkningen av A5 Sportback. Förutom framskärmarna är större delen av hjulupphängningarna tillverkat av aluminium, vilket gör att den ofjädrade vikten blir lägre och det förbättrar köregenskaperna avsevärt.

Det nyutvecklade ESP-systemet med elektronisk differentialspärr på framaxeln ger bilen bättre styrrespons och kompenserar för viktförskjutningar, vilket ökar säkerheten. Det perfekta tillvalet till denna teknologi är Audi drive select som erbjuder tre olika körprogram vilka påverkar gasresponsen, växlingslägena och styrningen. Om bilen även är utrustad med MMI finns ytterligare ett läge som kan programmeras efter eget tycke och smak.

Mått
- Längd: 4711 mm
- Bredd: 1854 mm
- Höjd: 1391 mm
- Hjulbas: 2810 mm

Motorer
- Fem motorer finns tillgängliga vid lanseringen. Ytterligare motorer och växellådskombinationer kommer under 2009/2010
- Direktinsprutning FSI/TFSI/TDI på alla motorer
- Enastående prestanda och effektivitet
- Alla motorer använder sig av regenereringssystem (återvinnande av bromskraft)
- 2.0 TDI och 2.0 TFSI är utrustade med start-stopp-system

Prestanda och bränsleförbrukning
- 2.0 TDI 170 hk, 0-100 km/h 8,7sek, 0,52 liter/mil
- 2.7 TDI 190 hk, 0-100 km/h 8,2 sek, 0,60 liter/mil
- 3.0 TDI 240 hk quattro S tronic, 0-100 km/h 6,1 sek, 0,66 liter/mil
- 2.0 TFSI 211 hk quattro S tronic, 0-100 km/h 6,6 sek, 0,74 liter/mil
- 3.2 FSI 265 hk quattro S tronic, 0-100 km/h 6,6 sek, 0,93 liter/mil

Transmission
- Beroende av motorval: Manuell 6-växlad, multitronic eller 7-växlad S tronic
- quattro permanent fyrhjulsdrift finns till toppmodellerna. Sportdifferential med variabel distribution av kraften mellan bakhjulen finns som tillval från 240 hk

Chassi
- Optimerad viktfördelning och hjulupphängningar av lättviktskonstruktion
- 17" aluminiumfälgar som standard med upp till 20" som tillval
- ESP-system med en ny elektronisk, främre differentialspärr som standard på de framhjulsdrivna modellerna
- Ett flertal dynamiska tillval finns för chassit; adaptiva stötdämpare, dynamisk styrning och sportdifferential är några av dem

Kaross
- Sportig, elegant design med utsträckta, flytande linjer
- Stort bagageutrymme på 480/980 liter
- Generösa utrymmen med enkel i- och urstigning

Utrustning
- Väl tilltagen standardutrustning med en uppsjö av tillval
- Förarassistanssystem av högsta klass finns som tillval

Audi A5 Sportback kan redan idag beställas hos din återförsäljare med pris från:

2.0 TDI 170 hk, 334.500 kronor
2.7 TDI 190 hk, 364.000 kronor
3.0 TDI 240 hk quattro S tronic, 445.700 kronor
2.0 TFSI 211 hk quattro S tronic, 374.300 kronor
3.2 FSI 265 hk quattro S tronic, 443.000 kronor

Världspremiären för nya Audi A5 Sportback äger rum i dag 16 juli i förbindelse med att Audi firar sitt 100-årsjubileum som biltillverkare. Läs mer om Audis 100 år av försprång på www.audi.se.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2008 såldes mer än 1 003 000 nya Audi-bilar över hela världen. Audi omsatte under 2008 mer än 34,2 miljarder euro och hade över 57 500 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB. 2009 firar Audi 100 år av försprång.

För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.