Nya bränslesnåla modeller från Audi. A4, A5 och A6 ultra.

Nya bränslesnåla modeller från Audi. A4, A5 och A6 ultra.

Audi presenterar nu elva nya bränslesnåla volymmodeller som en del i ultra-strategin. En nykonstruerad och kraftfull tvåliters TDI-motor på 136 hk, 163 hk respektive 190 hk bidrar till de lägre utsläppsnivåerna. Beroende på modell varierar  CO2 –utsläppen från 104 till 119 gram per km. De ultrasnåla varianterna av A4, A5 och A6 börjar säljas under första kvartalet 2014.

Namnet ”ultra” symboliserar hållbar mobilitet med full användbarhet i vardagen. Med en blandad förbrukning på 3,9 till 4,6 l/100 km och CO2 utsläpp på 104 till 119gr/km tillhör de nya ultramodellerna de effektivare i sitt segment – utan att de begränsats i körkänsla eller komfort.

-   Den senaste TDI-tekniken, ultraeffektiv transmission, avancerad avgasrening - det är inget som kunderna ser, men de kommer att märka det på den kraftfulla accelerationen och den låga bränsleförbrukningen när de tankar. Ultra-modellerna plockar poäng i den dagliga driften, vilket kommer att värderas av kunderna, säger utvecklingschef Prof. Dr. Ulrich Hackenberg.

Audi A4, A5 och A6 ultra lanseras med en 2.0-liters TDI-motor som till stor del är nyutvecklad. Det höga vridmomentet (320 eller 400 Nm) som finns tillgängligt även vid låga varvtal ger sportig acceleration med låg bränsleförbrukning. Ett innovativt, högeffektivt SCR system renar kväveoxiden från utsläppen. Det innebär att de nya ultramodellerna kommer att klara den nya Euro 6 avgasnormen samtidigt som de får en lägre bränsleförbrukning.

Nykonstruerad sjustegad S tronic växellåda

I ultramodellerna har den standardmonterade manuella växellådan försetts med högre utväxling i övre växlarna. Den helt nykonstruerade sjuväxlade S tronic växellådan som erbjuds som tillval till Audi A6, reducerar snittförbrukningen till 4.4 l/100 km (Avant 4.6 l/100 km). Det motsvarar ett CO2 utsläpp på 114 gram (Avant 119 gram). Den nya generationen av dubbelkopplingslådan kännetecknas av hög verkningsgrad med snabb och komfortabel växling. Till innovationerna hör en minskad invändig friktion, högeffektiv oljetillförsel och en centrifugalpendel som motverkar oönskade vibrationer och ger lägre ljudnivå vid låga motorvarv. De harmoniska växelstegen med den långa spridningen i utväxlingen ger en bekväm körning.

Modifierad aerodynamik i Audi A4

Det standardmonterade start-stop systemet och effektivitetsprogrammet i förarinformationssystemet bidrar till bränsleekonomin i de nya ultra modellerna. I A4 och A4 Avant har dessutom aerodynamiken modifierats och karossen sänkts för att optimerat bränsleförbrukningen. Kombinationen av effektivitetsåtgärder ger extremt låg förbrukning och utsläppsvärden. Audi A4 förbrukar endast 3.9 l/100 km (104 g/km) i sin snålaste version.

Audi A6 Avant 2.0 TDI S tronic – ny het tjänstebil på 190 hk

Den förväntade storsäljaren Audi A6 2.0 TDI Avant S tronic ultra förbrukar, utan begränsningar i utrustning, endast 4,6 l/100 km med CO2 på 119 g/km.

-   Vi har redan haft stora försäljningsframgångar med den första miljöklassade ultramodellen, Audi A3, som lanserades i höstas. Nu ser vi fram emot att börja sälja de nya modellerna. Audi A6 Avant 2.0 TDI S tronic på 190 hk är en riktig drömbil. Den kommer med all säkerhet att bli en storsäljare. Audi A6 Avant är väldigt populär men vi har hittills saknat en modell som klassat in i många företags tjänstebilspolicies, säger Bosse Janson, försäljningsdirektör Audi Sverige.

De nya ultra modellerna kommer att börja säljas successivt från första kvartalet 2014. A5 Sportback 2.0 TDI ultra med 136 hk följer senare.

Modell Hk Max. vridmoment Nm r/min Acceleration 0–100 km/h Bränsleförbr bl. körning l/100 km CO2 utsläpp g/km
A3 Sportback 1.6 TDI ultra 110 250/1500–3000 10.7 3.3 88
A4 Sedan 2.0 TDI ultra 136 320/1500 - 3000 9.3 3.9 104
A4 Sedan 2.0 TDI ultra 163 400 / 1750 - 2750 8.3 4.2 109
A 4 Avant 2.0 TDI ultra 136 320 / 1500 – 3000 9.6 4.2 109
A4 Avant 2.0 TDI ultra 163 400 / 1750 - 2750 8.6 4.4 114
A5 Coupé 2.0 TDI ultra 163 400 / 1750 - 2750 8.3 4.2 109
A5 Sportback 2.0 TDI ultra 163 400 / 1750 - 2750 8.6 4.3 111
A6 Sedan 2.0 TDI ultra 190 400 / 1750 - 3000 S tronic: 8.2 Manuell: 8.4 S tronic: 4.4 Manuell: 4.5 S tronic: 114 Manuell: 117
A6 Avant 2.0 TDI ultra 190 400/ 1750 - 3000 S tronic: 8.5 Manuell: 8.7 4.6 119

För mer information kontaktaIrene Bernald, informationschef Audi Sverige, tel: 46 70 53 865 51, irene.bernald@audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 570  000 nya bilar  2013. Företaget omsatte 48,8 miljarder euro 2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.