Nytt rekordår för Audi med fler än 1 570 000 bilar 2013

Nytt rekordår för Audi med fler än 1 570 000 bilar 2013

2013 innebar ett nytt rekordår för Audi.  För fjärde året i rad ökade försäljningen med mer än 100 000 bilar. Företaget levererade ca 1 575 500 bilar globalt, vilket var en ökning med 8,3 procent och försäljningsrekord på fler än 40 marknader. De största exportmarknaderna rapporterade alla tvåsiffrig tillväxt,  Kina (+ 21,2%), USA (+13,5%) och Storbritannien (+14,9 %). I Europa och Kina fortsatte Audi vara det ledande premiummärket liksom i Sverige där Audi blev det tredje största märke med en rekordandel på 6,4%.

-   Vi passerade en viktig milstople under året. Vårt strategiska etappmål på 1,5 miljoner levererade bilar uppnåddes två år tidigare än planerat, och det relativt komfortabelt, säger Audichefen Rupert Stadler. Det betyder fler än 600 000 nytillkomna Audi-kunder under de senaste fyra åren.

Audi nådde försäljningsrekord på fler än 40 marknader under 2013. En bidragande orsak var framgången med den nya generationen Audi A3. Modellen ökade med 18,6 procent till ca 202 300 leveranser, trots att den nya generationen ännu inte börjat säljas på viktiga marknader som Kina och USA. Även SUV-modellerna Audi Q3, Q5 och Q7 ökade starkt under 2013, totalt med 23,8 procent till ca 438 400 bilar.

I USA ökade Audi med 13,5 procent till rekordnivån 158 061 bilar. Den starka tillväxten uppnåddes genom att Q5 ökade med 40,8 procent och Audi Q7 med 45,1 procent. Under 2014 kompletteras dessutom SUV-familjen med Audi Q3. Sedan 2009 har företaget ökat försäljningen med mer än 90 procent.

I Europa sålde Audi ca 732 300 bilar under 2013 (-0.9%) och blev återigen det bäst säljande premiummärket. Audi hade därmed en stabilare försäljning än totalmarknaden med något färre antal bilar än rekordnivån 2012 då Audi nådde högsta försäljningen någonsin i Europa.

På den tuffa hemmamarknaden i Tyskland levererades 250 025 bilar vilket var en minskning med 5 procent jämfört med rekordåret 2012. En start tillväxt noterades i Ryssland som ökade till 36 150 bilar och därmed blev Audis sjunde största marknad. I Storbritannien levererades 142 039 bilar, vilket var en ökning med 14,9 procent. Audi blev därmed det största premiummärket och kunde registrera en fördubbling av försäljningen under en tioårsperiod.

I Kina fortsatte Audi att stärka närvaron. Under 2013 valde 491 989 kinesiska kunder märket med de fyra ringarna, vilket var 21,2 procent fler än året innan. Till ökningen bidrog lanseringen av lokalproducerade Audi Q3 i April. Övriga populära modeller var Audi A6 och A4 i förlängd version liksom Audi Q5. Även på viktiga marknader som Japan, Sydkorea och Indien sattes nya försäljningsrekord.

I Sverige kunde Audi notera den högsta marknadsandelen någonsin med 6,4% och 17 238 bilar. Det gjorde Audi till det tredje största märket för tredje året i rad. Under året lanserades bl.a. en helt ny generation Audi A3, med Audi A3 Sedan som intressant nytillskott, samtidigt som Audi A4 ökade i antal och fortsatte vara märkets mest sålda modell.

Oliver Bartholomäy, chef Audi Sverige, ser fram emot 2014 och ännu ett spännande år på den svenska marknaden.

-   Vi lanserar flera nyheter och intressanta miljöklassade motoralternativ, bl.a. gasdrivna Audi A3 g-tron och laddhybriden Audi A3 e-tron som är de första modellerna i tron-konceptet.

2014 lanseras även quattrodrivna Audi S1, Audi S8 och S3 Sedan samt den tredje generationen av designikonen Audi TT Coupe och nya Audi A3 Cabriolet.

Strax innan nyåret meddelade Audi AG att man sjösätter det största investeringsprogrammet i företagets historia. Under de kommande fem åren investeras 22 miljarder euro i utveckling av nya modeller, innovativ teknik, alternativa drivkoncept samt nya produktionsanläggningar. 2020 räknar man med att ha ökat modellprogrammet från dagens 49 till 60 modeller.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 455 000 nya Audibilar till kunder 2012. Företaget omsatte   48,8 miljarder euro   2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i   Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,   Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding   S.p.A   och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.   Audi är ett socialt ansvarstagande företag som har gjort hållbarhet till standard för vilken företagets processer och produkter är strategiskt förankrade, med ett långsiktigt mål på CO2-neutral mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.