Nytt rekordår för Audi med över 1,74 miljoner levererade bilar 2014.

Nytt rekordår för Audi med över 1,74 miljoner levererade bilar 2014.

Audi överträffade försäljningsmålet på 1,7 miljoner bilar för 2014 med god marginal och kunde vid årsslutet summera till 1.741.100 bilar totalt, en ökning med 10,5 procent jämfört med 2013. Framförallt bidrog SUV-modellerna (+15,8%) och A3-familjen (+53,2%) till den starka tillväxten. På USA-marknaden ökade Audi nästan tre gånger så snabbt som totalmarknaden.

En viktig framgångsfaktor för den starka tillväxten har varit den fortsatta internationaliseringen där märket både ökat i försäljning och tagit marknadsandelar inom alla regioner. Nytt försäljningsrekord uppnåddes på hela 50 marknader under 2014. I Kina har Audi utökat försprånget i premiumsegmentet och i USA växer Audi nästan tre gånger snabbare än totalmarknaden. Under de senaste fem åren har Audi ökat försäljningen med mer än 100.000 bilar per år.

I USA har Audi haft en konstant positiv tillväxt. Försäljningen ökade för 48:e månaden i rad. Totalt levererades 182.011 bilar under helåret 2014. Audi Q5 blev märkets mest sålda bil med 42.420 bilar och trots att Audi Q7 var inne på sitt 9:e år ökade försäljningen med hela 15,9 procent.

I Europa ökade försäljningen med 4,2 procent till 762.900 bilar, ett nytt rekord för märket som även leder premiumsegmentet. Storbritannien bidrog till försäljningsökningen genom att leverera 158.829 bilar (11,8%) liksom Tyskland med 255 582 bilar (+2,2%), Spanien (+9,4%) och Italien (+4,3%). P.g.a. den instabila situationen i Ryssland minskade försäljningen med 5,9% till 34.014 bilar.

På samtliga marknader var A3-familjen (+19%) starkt bidragande till tillväxten, där nya A3 Sedan överträffade alla förväntningar.

I Asien var Sydkorea den starkaste tillväxtmarknaden med +38 procent till 27.647 bilar. Audi fortsatte även att öka starkt på den kinesiska marknaden där Audi blev det första premiummärket att leverera över en halv miljon bilar. Totalt levererades 578.932 bilar (+17,7%) i Kina. Under hösten tillkom den lokalt producerade Audi A3 Sedan och året levererades mer än dubbelt så många Audi Q3 (+103%).

Även internationellt gick trenden mot ökad efterfrågan på SUV-modellerna. Totalt levererades 507.500 st Q-modeller, en ökning med 15,8 procent där både Audi Q3 och Audi Q5 var de mest sålda i respektive segment. De nya generationen av Audi Q7 kommer att presenteras på bilsalongen i Detroit i början på nästa vecka.

I Sverige går Audi fortsatt starkt. Under 2014 ökade antalet registrerade Audi-bilar till 18 613 från 17 238 från året innan . Med en totalmarknad på knappt 304 000 bilar innebar det en marknadsandelen på 6,1 %. Audi blev därmed det fjärde största märket i Sverige och behöll sin ledande position i premiumsegmentet.

Januari-December 2014

2014 2013 Jmf 2013
Totalt 1.741.100 1.575.480 +10,5%
Europa 762.900 732.278 +4,2%
- Tyskland 255.582 250.025 +2.2%
- Storbritannien 158.829 142.039 +11,8%
- Frankrike 57.214 57.012 +0,4%
- Italien 49.022 47.007 +4,3%
- Spanien 38.277 34.977 +9,4%
- Ryssland 34.014 36.150 -5,9%
USA 182.011 158.061 +15.2%
Kina inkl Hong Kong 578.932 491.989 +17,7%

Mer information:
Audi lanserade nyligen det största investeringsprogrammet i företagets historia.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51

Kategorier

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 575 500 nya bilar 2013. Företaget omsatte 49,9 miljarder euro 2013 och har mer än 73 500 medarbetare runt om i världen varav 52.500 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien, Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi är ett socialt ansvarstagande företag som har gjort hållbarhet till standard för vilken företagets processer och produkter är strategiskt förankrade, med ett långsiktigt mål på CO2-neutral mobilitet. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.