Pallplats för Ekström och Audi i DTM-premiären på Hockenheim

Audi och Mattias Ekström körde hem andra platsen i årets första DTM-race på Hockenheim. Totalt tog Audi tre av de fem topplaceringarna i den spännande säsongspremiären. Mattias Ekström imponerade stort med sin körning, endast 73 dagar efter att han bröt sin vänstra handled.

Det blev en spännande premiär där Mattias Ekström tog ledningen efter en mycket bra start innan han blev omkörd av dagens vinnare Bruno Spengler. För många var Mattias Ekström ändå dagens hjälte som imponerande stort med sin andra placering, trots problem med hjulupphängningen bak mot slutet av loppet och, inte minst, osäkerheten kring om han skulle orka de 37 varven med sin skadade handled.

Med tre A4 DTM-bilar bland de fem främsta placeringarna fick Audi en betydligt bättre start på årets säsong än i fjol. Förutom en mycket stark insats av Mattias Ekström, som dock kände av sin skadade handled mot slutet, gjorde även Timo Scheider och Martin Tomczyk ett mycket bra lopp och slutade på fjärde respektive femte plats.

– Givetvis hade jag varit gladare med en vinst, sa Dr. Wolfgans Ullrich, chef för Audi Motorsport, efter säsongspremiären. Men bara en förare kan sluta som vinnare och i dag blev det tyvärr inte vi. Nästa gång är det vi som vill vara allra längst fram.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.